پاسخ حجت الاسلام مصطفی محجوب، به نقدهای استاد عباسی‌ولدی پیرامون مهدکودک‌های هیئآت مذهبی!

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

«حُسینیه‌ی کـودک، تهـدید یا فرصـت؟»

🔗 با توجه به نظرات مطرح شده توسط استاد عباسی‌ولدی، درخصوص تشکیل مهدهای کودک در هیئآت، لازم دانستیم ‌–ضمن احترام به نظرات ایشان که بی‌شک از بهترین اساتید عرصه تربیت هستند– چند نکته‌ای را جهت روشن‌شدن موضوع در پاسخ به این اظهارنظر مطرح نماییم.

🔹 به نظر می‌رسد بیش‌تر مواردی که ایشان برخورد کرده‌اند، مهدکودک‌هایی است که صرفاً جهت نگهداری و سرگرم‌کردن بچه‌ها تشکیل می‌شود که در این موارد می‌توان نقد ایشان را پذیرفت؛ اما در مورد حسینیه‌ ویژه کودکان، تجربه هیأت روضةالزهراء(‌علیهاالسلام) دزفول، در چند سال برگزاری «حسینیه کودک» بازخوردها و دستاوردهای مثبتی را به همراه داشته است که در ادامه به برخی موارد اشاره می‌شود:

1⃣. با تشکیل «حسینیه کودک» و با توجه به این‌‌که بسیاری از کارها در این حسینیه به کودکان واگذار می‌شود، احساس نقش‌آفرینی و مؤثربودن در مجلس اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) در آنها شکل گرفته و تقویت می‌گردد.

2⃣. به کودکان القا می‌شود که آن‌ها آن‌قدر مهم هستند که برای‌شان فضا و مراسمی ویژه تدارک دیده شده است.

3⃣. درست است که حضور کودکان در مجالس بزرگ‌ترها منجر به دیدن عزاداری و تأثیرپذیری از این فضای معنوی می‌شود، اما چون برنامه‌ها اغلب متناسب با حال و فهم آن‌ها نیست -خصوصاً در بخش مقدماتی مجلس (سخنرانی، دکلمه و…)- ممکن است منجر به خستگی و کم‌حوصلگی آن‌ها شود، مضاف بر این‌که از لحاظ معرفتی هم شاید چندان آورده‌ای برایشان نداشته باشد، در حالی که در «حسینیه کودک» بدون ایجاد خستگی و کم‌حوصلگی، بسیاری از معارف با زبانی در حد فهم خودشان به آن‌ها آموزش داده شده ومنتقل می‌گردد.

4⃣. به اذعان والدین، کودکان با شور و شوق بیش‌تری به مجلس می‌آیند و حتی گاهی این بچه‌ها هستند که والدین خود را به هیأت می‌کشانند.

5⃣. حضور در حسینیه کودک در ماه محرم اغلب منجر به ارتباط مستمر در طول سال با جلسات هیأت شده‌است، کما این‌که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کودک و نوجوان در رده‌های مختلف سنی در جلسات و کلاس‌های کانون های هیأت و مسجد شرکت می‌کنند و روشن است که این ارتباط مستمر چه‌قدر می‌تواند در تربیت ریشه‌ای این کودکان تأثیرگذار باشد.

6⃣. با توجه به این‌که ممکن است بسیاری از افرادی که در طول سال اهل مسجد و هیأت نیستند در ایام محرم به احترام اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) در مراسم هیأت شرکت کنند، کودکان‌شان گاه برای اولین‌بار با این فضا مواجه می‌شوند و قرارگرفتن این بچه‌ها در کنار سایر هم‌سن‌وسال‌های‌شان و اطلاع از برنامه‌هایی که ویژه آن‌ها تدارک شده، خیلی وقت‌ها منجر به ارتباط مستمر این افراد با هیأت شده.

✔️ نکته پایانی:

🔺حسینیه کودک هم مثل هر اقدام فرهنگی دیگر، اگر حساب‌نشده و بدون برنامه‌ریزی و صرفاً با هدف سرگرم‌کردن بچه‌ها تشکیل شود، قطعا آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت، درست مثل آسیب‌ها و تحریفاتی که گاه خود مجالس را دچار کرده است؛ و همان‌طور که به خاطر این آسیب‌ها ما حکم به ابطال این مجالس نمی‌دهیم، بلکه در صدد اصلاح آن هستیم؛ در مورد برنامه‌های ویژه کودکان نیز باید موارد اشتباه، شناسایی شده و تذکر داده شود و به بهترین نحو اصلاح گردد.

🔺مضاف بر این‌که بچه‌ها نباید تمام مدت مجلس به دور از والدین باشند؛ بلکه معمولاً به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در بخشی از مراسم نوحه‌سرایی و سینه‌زنی بچه‌ها در مجلس بزرگ‌ترها حضور دارند و همراه با پدرومادر عزاداری می‌کنند.

✍️ عرض ادب:
#مصطفی_محجوب
دهه‌ی‌ محرم ۱۴۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *