خانواده و رسانه (۱)

☀خانواده اسلامی

خانواده و رسانه

وقتی از زندگی و آموزش مهارت های زیستن حرف می زنیم ، وقتی از سازمان دهی نظام فرهنگی یا مقابله با تهدیدهای اجتماعی صحبت می کنیم ، وقتی با خطرها و آسیب های گوناگونی مواجه می شویم که سر راه  فرزندانمان کمین کرده اند ، مهم ترین عاملی که خودنمایی می کند “” رسانه “” است .

سایت های اینترنتی ، شبکه های اجتماعی ، بازی های رایانه ای ، کارتون ها و انیمیشن ها ، مجموعه های تلوزیونی و … ابزارهایی هستند که ساعت ها وقت افراد مختلف  را در جامعه پر می کنند .

یکی از مهمترین رسانه هایی که امروزه خواسته یا ناخواسته وارد حریم خانواده ها شده “” ماهواره”” است که با ظاهری فریبنده مدعی است که علم را درسینه خود جای داده و می خواهد ما را با دنیایی بزرگ و بی انتها آشنا کند .

غربی ها معتقدند برای فاسد کردن مسلمانان ، باید جوانان مسلمان را به ورطه فساد کشانید . با این کار مهمترین رکن جامعه که خانواده است  در معرض تزلزل و سقوط قرار می گیرد .

✔ ماهواره در متلاشی کردن خانواده ها نقش بسیار موثری  دارد . افرادی که مخاطب ماهواره می شوند به دلیل عدم آگاهی از آموزه های دقیق در مقابله با این رسانه ی پلید و شیطانی ، تحت تاثیر برنامه های مخرب آن قرار می گیرند . این افراد پس از مدتی از اخلاق و ارزش های انسانی تهی می شوند و ناخودآگاه به سمت تباهی و نابودی و پوچ گرایی گرایش پیدا می کنند . متاسفانه برخی از مردم درباره ی ماهواره بسیار ساده اندیشانه قضاوت می کنند . این افراد به جهت نا آگاهی از اهداف پشت پرده ی این شبکه ها ، اعتماد ساده لوحانه ای به آن دارند .و

tmp_10912-000599-917537118

ما در اینجا به صورت جزیی و کاملا روشن به بیان برخی اهداف اصلی شبکه های ماهواره ای می پردازیم :

۱- ترویج خانواده های بی قید در برابر خانواده های سنتی :

خانواده های مورد نظر شبکه های ماهواره ای نباید در قید و بند قواعد سنتی خانواده باشند ؛ به ویژه سنت هایی که ریشه دینی دارد . به مثال های زیر توجه کنید :

مثال اول :

■ بدون شک در محیط خانواده ، پوشش مادر و خواهر در مقابل پسران خانواده باید حساب شده باشد . نباید به این بهانه که برادر یا پسر از محارم محسوب می شود ، مادر یا خواهر در مقابل پسر خانواده هر طور می خواهند ظاهر شوند . بسیاری خانواده ها به اشتباه گمان می کنند مردان یا پسران خانواده از سوی محارم به گناه نمی افتند .

✳شبکه های ماهواره ای با ارائه تعریف های خود ساخته از حیا و عفاف سعی در فروپاشی اعتقادات دینی و سنتی رایج در این زمینه دارند.

⚫خانواده ها با تماشای برنامه های ماهواره ای به تدریج فرهنگی را که این برنامه ها از پوشش خانوادگی ارائه داده اند قبول کرده و در محیط خانه اجرا می کنند . بنا براین بی آنکه خود بدانند و بخواهند ،موجب تحریک غریزی نوجوان و جوان خانواده می شوند . پس از تغییر فرهنگ پوشش ، مشکلات بعدی را می توان در مشاوره ها شنید .مثلا همین مادر و خواهر در مشاوره ها می گویند پسر یا برادرمان در برخی اوقات ؛ مثل خداحافظی یا استقبال وقتی با هم دست می دهیم یا روبوسی می کنیم حرکاتش عجیب است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل …

✳پدر ، مادر ، خواهر و برادر در خانه باید نسبت به لباس و زینت و مسائلی از این قبیل دقت کنند .خانه باید محل آرامش و آسایش و اخلاق باشد ، نه مرکز فساد و تحریک شهوت برای اعضای خانواده .

متاسفانه این موضوع کمتر مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است و حتی گاهی در خانواده های مذهبی هم در این مورد سهل انگاری های دیده می شود .

در حدیثی از وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله داریم که مردی به پیامبر عرض کرد :یا رسول الله خواهرم موی خود را در مقابل من باز می گذارد [آیا این کار او درست است یا خیر ؟]

حضرت فرمودند : نه می ترسم اگراو چیزی از زیبایی های خود مثل مو ، بازو و مچ را آشکار کند ، عمل فحشاء صورت بگیرد .[۱]

✔خلاصه اینکه یکی از اهداف شبکه های ماهواره ای قبح زدایی از روابط نامشروع میان محارم است .

مثال دوم :

■ یکی دیگر از اهداف شبکه های ماهواره ای در هم شکستن نگاه سنتی به “”طلاق”” است . در فیلم ها ، سریال ها و برنامه های ماهواره ای ، فضایی برای ذهن مخاطب تولید می شود که طلاق ، قبح چندانی برای مخاطب نداشته باشد و بجای اینکه آخرین راه حل باشد ، ساده ترین و نقد ترین راهکار باشد . وقتی این مقوله در کنار ترویج بی بند و باری و روابط خارج از عرف و شرع در خانواده ها قرار می گیرد می تواند بسیار خطرناک و خانمان سوز باشد .

” جامعه بی خانواده جامعه ی آشفته ای است ،جامعه ی نامطمئنی است . جامعه ای است که در آن مواریث فرهنگی و فکری و عقاید نسل ها به یکدیگر آسان منتقل نمی شود . اگر جامعه ای خانواده نداشته باشد یا خانواده در آن متزلزل باشد ، انسان در بهترین پرورشگاه های خود ، پرورش پیدا نخواهد کرد . ” [۲]

” کاش دستگاه ارتباط جمعی ما ، خبرهایی را که از دنیای غرب راجع به محیط خانواده و وضع زن و کودک و مرد می رسد قدری در نوشته ها منعکس کنند تا مردم ما متوجه می شدند که بنای مستحکم خانواده و رسیدگی به خانواده در جوامع ما ، چه نعمت بزرگی است . ” [۳]

⬅ان شاءالله در قسمت های بعد به دیگر اهداف شبکه های ماهواره ای خواهیم پرداخت …

[۱] بحارالانوار ، ج ۱۰۱، ص ۳۸

[۲]بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۹

[۳] بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۷۴/۷/۱۲

● بشقاب های سفره ی پشت بام مان ، محسن عباسی ولدی

● خانواده به سبک ساخت یک جلسه مطول مطوی

● تربیت کودک از دیدگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام ،روح الله گائینی و مهدی شعبانی

●سبک زندگی ، محمد رضا زائری

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.