۱۵ روز با غدیر *۲*

 

۱۱ ذی الحجه

۷ روز تا غدیر 

 

رمی جمرات در مِنا

 

امروز پیامبر صلی الله علیه و آله باید پس از بیتوته شبانه در منا ، جمرات سه گانه را رمی نماید . این رمی جمرات یادگار تنفر از شیطان است که با پرتاب سنگ هایی اظهار می شود.

 

حدیث ثقلین

پیامبر صلی الله علیه و آله پس از رمی جمرات نماز ظهر و عصر را در مسجد خیف خواند و سپس خطبه مهمی ایراد کرد و فرمود:

خدا آباد کند زندگی کسی را که به گفتار من گوش فرا دهد و آن را در قلب خود جای دهد و حفظ نماید و به کسانی که نشنیده اند برساند .

ای مردم! حاضران به غایبان برسانند ؛چه بسیار کسانی که علم را منتقل می کنند ولی خود معنای آن را نمی دانند ، و چه بسیار کسانی که علم را به افراد عالم تر از خودشان منتقل می کنند.

ای مردم! من دو چیز گرانبها (ثقلین) در بین شما می گذارم . پرسیدند : چیست؟ فرمود: کتاب خدا و عترتم اهل بیتم. خدای لطیف خبیر به من خبر داده است که این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا سرِ حوض کوثر بر من وارد شوند ، مانند این دو انگشتم – و حضرت دو انگشت سبابه را کنار هم قرار داد – و نمی گویم مانند این دو – و حضرت انگشت سبابه و وسط را کنار یکدیگر قرار داد – و فرمود: یعنی یکی بر دیگری مقدم نیست و بر آن فضیلت ندارد. 

✅آگاه باشید که هر کس به آن دو متمسک شود نجات یافته و هر کس با آن مخالفت کند هلاک شده است .

آگاه باشید! به زودی مردانی از شما بر سرِ حوض کوثر نزد من وارد می شوند ولی آنان را از من دور می کنند. من می گویم : پروردگارا اصحابم! ،  به من گفته می شود : یا محمد، اینان بعد از تو بدعت گذاشتند و سنت تو را تغییر دادند ، و من هم می گویم: دور باشند! دور.

 

✔پیامبر صلی الله علیه و آله در چنین جای مهمی ثقلین را معرفی کرد و آنان را در کنار یکدیگر قرار داد و همه را امر به تمسک به آنها نمود. مسلمانان در این روز کلام حضرت را شنیدند و با حق عظیم اهل بیت علیهم السلام آشنا شدند.

2015-10-04-09-13-10-096

همچنین حضرت در کلام دیگری فرمود:

ای مردم! دروغ بستن به من زیاد شده است و بعد از من هم زیاد خواهد شد. هر کس عمدا بر من دروغ ببندد جایگاه خود را در آتش آماده کند. هرگاه حدیثی از من به شما رسید آن را بر کتاب خدا و سنت من عرضه کنید . آنچه با کتاب خدا و سنت من موافق بود بپذیرید و آنچه با کتاب خدا و سنت من مخالف بود آن را قبول نکنید.

 

منبع:

۱۵روز با غدیر(محمد صدری)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *