۱۵ روز با غدیر *۱*

۱۰ ذی الحجه (۸ روز تا غدیر)

 

عید قربان

حدیث ثقلین

ذبحِ عظیـم

 

در ماه ذی القعده سال دهم هجری ، پیامبر صلی الله علیه و آله خبری به مسلمانان داد که برای همه تازگی داشت؛ ایشان بیان داشت که در آن سال قصد حج بیت الله دارد و هر کس بخواهد می تواند همراه حضرت به حج مشرّف شود.

⬅این خبر از طریق منادیان پیامبر صلی الله علیه و آله به اطراف مدینه رسید و حتی مسلمانان مناطق دوردست نیز توسط نامه از این رویداد مهم مطلع شدند. در بین مردم شور خاصی ایجاد شد و همه سعی کردند آماده شده و همراه حضرت به حج روند.

 

پیامبر صلی الله علیه و آله در آن سال همراه اهل بیت خود و صد و بیست هزار نفر وارد مکه معظمه شد و حج ابراهیمی را به مردم آموخت.

 

عید قربان در آن سال برای مسلمانان روز بزرگی بود ؛ چرا که در منا قربانی کردند و یاد خلیل الله و پسرش اسماعیل علیهماالسلام را در دل ها زنده ساختند و این سنت ابراهیمی را برای همیشه احیا کردند.

همچنین جمره عقبه را رمی نمودند.

✔آن حضرت قبل از رمی جمره عقبه خطاب به مردم پرسید: امروز چه روزی است؟ گفتند: روز عید قربان. فرمود: اینجا کدام شهر است؟ گفتند: شهر حرام. پرسید چه ماهی است؟ گفتند:ماه حرام.

فرمود: این روز حج اکبر است.خون شما و اموال و آبرویتان برای یکدیگر حرام و محترم است مانند حرمت این شهر در این ماه در این روز ، تا روزی که خدا را ملاقات کنید و از اعمالتان سوال کند .

سپس فرمود: آیا ابلاغ نمودم؟ گفتند : آری.

حضرت این جمله را تکرار کرد: «اللهم اشهد» خدایا شاهد باش.

در این حال حضرت انگشت سبابه را رو به آسمان می برد و سپس با آن  به طرف مردم اشاره می کرد و فرمود:

مبادا بعد از من از دین به کفر بازگردید و گردن یکدیگر را بزنید.

 

✅همچنین حضرت بطور اجمال ثقلین را معرفی کرد و تفصیل آن را روز آینده بیان فرمود.

 

پیامبر صلی الله علیه و آله شترهای قربانی را که همراه آورده بود به کمک امیرالمؤمنین علیه السلام ذبح کردند.

✴پس از مراسم قربانی با تراشیدن موی سر از احرام خارج شدند و به مکه رفتند . در آنجا پس از طواف و سعی و طواف نساء و نماز آن دوباره به سمت منا آمدند تا عمل بعدی حج یعنی توقف سه شبانه روزه در منا و رمی جمرات را انجام دهند.
2015-10-04-09-13-10-096
ذبح عظیم

سالیان پیش ابراهیم خلیل علیه السلام که مامور به ذبح پسرش اسماعیل علیه السلام شده بود در روز عید قربان به مسلخ یار آمد . او عزم راسخ داشت تا پسرش را قربانی یار کند ؛ اما خداوند و فدیناه بذبح عظیم فرمود و یاد امام حسین علیه السلام را در طول تاریخ بر تارک قربان نقش داد.

 

◾▪ امام حسین علیه السلام نیز با دسته ای از گلهای هاشمی به قربانگاه آمد.منای او کربلا و اسماعیل او فرزندانش بودند ؛ ولی این بار ذبح عظیم صورت گرفت و تا به آنجا پیش رفت که خون خلیل کربلا هم بر زمین ریخته شد. عزیزانش را از دم تیغ گذراندند و حتی به غنچه شش ماهه او رحم نکردند و ناموسش را به اسارت بردند.

از منای کربلا نه خلیلی بازگشت و نه اسماعیلی؛ بلکه انبوهی از حزن و گریه برای آینده تلخ تاریخ بر جای ماند.

 

 منبع: ۱۵ روز با غدیر(محمد صدری)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *