نقش هیأتهای مذهبی در شکلگیری حماسه نهم دی
گفتوگویی با عدهای از سخنرانان و مداحان در خصوص میزان تأثیرگذاری هیأتهای مذهبی در شکلگیری حماسه نهم دی
در آستانه فرارسیدن سالروز حماسه 9 دی، گفتوگویی را با عدهای از سخنرانان و مداحان در خصوص میزان تأثیرگذاری هیأتهای مذهبی در شکلگیری حماسه نهم دی انجام داده ایم که آن را در ادامه میخوانید:
حجتالاسلام بیآزار تهرانی: حقیقتاً زیباترین سرمایه ما همین جلسات عزاداری است، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: مادحین، ذاکرین و اهل منبر می توانند نقش بسیار مهمی در ترویج معارف اهل بیت(ع) داشته باشند، لکن جهت گیری ها باید خیلی دقیق و روشن باشد، سیاسی بودن، یعنی همان نگاهی که سید الشهدا در حرکتشون به سمت کربلا، به حقیقت بشریت داشتند، نه به معنای سیاست زده شدن، سیاست یعنی ما حقوق مردمان را بتوانیم زیر فرامین حق تعالی اجرایی بکنیم، پیش نیاز این مهم برای مادحین و اهل منبر بصیرت است، با بصیرت ورود به سیاست پسندیده است و باعث رشد میشود.
اما از طرفی افراط هم داریم، بعضی ها به سمت و سویی می روند که یا خواسته های شخصی، یا جناحی و جریان سیاسی است که هیچ گونه مقبولیتی ندارد. نهم دی ماه حقیقتاً تبلور اراده حضرت حق تعالی بود. درست است که هیأتها به عنوان تشکل های مردمی نقش آفرینی کردند، اما این حضور از پیش تعیین شده و برنامه ریزی نشده بود، اصلی که حضور حداکثری مردم را در این حماسه محقق کرد، جلوه و عنایت خاصه سیدالشهدا(ع) بود و واقعاً شبیه به اعجاز بود که فتنه ای را به آن بزرگی، در برابر حماسه عظیم بی اثر کرد. در این مقطع مادحین، ذاکرین و وعاظ تابع اراده غیبی حضرت سیدالشهدا(ع) بودند. ذاکرین و مادحین هم از این فیض بهره مند شدند و کنار مردم حضور پیدا کردند.
حجتالاسلام مهدی طائب: حماسه نهم دی ماه و مقابله با فتنه براندازانه 88 به دو مطلب نیاز داشت، یک بصیرت، دو عشق،اردات و ایمان به انقلاب، که این دو از ویژگی های حرکت عاشورایی سید الشهدا(ع) بود، شما در آنجا دو صفت بارز می بینید، یک دارای بصیرت اند، دو عاشق آرمان و هدف اباعبدالله الحسین(ع) که درد شمشیر را احساس نمی کنند. هیأتهای عاشورایی در طول تاریخ تلاششان این بوده که این دو ویژگی را نسل به نسل انتقال دهند تا انشاءلله به آن مقصود نهایی که پیروزی کربلا با ظهور امام زمان(ع) برسند. در فتنه 88 دشمن این اصل را مورد هدف قرار داده بود، در این مقطع به فضل الهی مداحان با بصیرت عاشورایی به خوبی توانستند ایفای نقش بکنند و همانطور که سال 42 حضرت امام برای پایه ریزی این حرکت به برخی از انقلابیون فرموده بودند بروید هیاتهای مذهبی را به میدان بیاورید و فلسفه تشکیل هیاتهای موتلفه هم از همین زاویه و دستور بود. در مقابله با این فتنه که برای براندازی انقلاب آمده بودند، مردم با لبیک به مقام معظم رهبری و به صورت کاملاً خودجوش در معیت مداحان با بصیرت توانستند بساط این فتنه را جمع کنند.
حجتالاسلام علی خاتمی امام جمعه زنجان: اتفاقی که روز هفتم دی ماه در سال 88 رخ داد حرکت بسیار ناپسند و غیر قابل قبولی بود، و به این ضرب المثل شبیه بود که دزد ناشی به کاهدان می زند! در عاشورا که روز اوج شور احساس مردم نسبت به دین خداست، توهین به مقدسات و هتک حرمت به عزاداری امر رذیلانه بود. مخصوص آنکه مردم در آن ساعت ها در تکایا و مساجد مشغول عزاداری بودند و عواطف و احساسات دینی مردم جریحه دار شد. هر مسلمانی به همان مقدار علاقه اش به مقدسات و بالاخص به سید الشهدا(ع) عکس العمل نشان داد، لذا ما حرکت نهم دی ماه را طبیعی ترین و خودجوش ترین عکس العمل مردم نسبت به فتنه بود. هیآت مذهبی با بخش نامه کار نمیکنند، تشکیل نمی شوند، عشق به حسین(ع) و نفرت از یزید و یزیدیان باعث شکل گیری هیأت مذهبی ما شد. دقیقاً سرمنشأ حماسه نهم دی ماه همین مسأله بود، یه مقدار شور بیشتری نشان دادند و در نهم دی ماه حربٌ لمن حاربکم تجلی بهتری داشت، نفرت به کسانی که آن قائله را ایجاد کردند و در واقع تبری از آن واقعه نجستند به خوبی خود را نشان داد.
به نظر من کسی اگر یک ته مانده وجدانی داشته باشد، می پذیرد که آن روز حضور مردم حضوری استثنایی بود، آن روز ها من خودم شهریار بودم، راهپیمایی که آنروز در شهریار محقق شد، اهالی و ساکنین می گفتند که مثل آن روز، بی نظیر بود. آنچه در نهم دی ماه جالب بود، فقط آنهایی که در طول سال هیاتی هستند و مذهبی هستند نبود، بسیاری از افرادی که در راهپیمایی شرکت کردند، افرادی بودند که همیشه در مساجد و هیات ها نبودند. اما آنهایی هم که اصحاب هیأت و مسجد هم نبودند، نفرت خودشان را از این هتک حرمت برزو و ظهور دادند. خود جوش ترین حرکت مردمی پس از انقلاب به این شکل وسیع و گسترده در تمام نقاط کشور حماسه نهم دی ماه بود. در این حماسه علماء و مادحین و هیأت های مذهبی نقش ویژه ای داشتند.
مجید باد کوبه: مردم شهید پرور ایران، پس از جسارتهای ایادی فتنه در روز عاشورای 88 به عزاداری حضرت سید الشهدا شد، دیگر تاب نیاوردند و هر چقدر بد اخلاقی های فتنه گران را تحمل کرده بودند، دیگر در نهم دی ماه آستانه صبر، اهل هیأت پرشده بود و مردم با شور و شعوری بی نظیر و کاملاً خودجوش از اصل نظام دفاع کردند و آن حماسه را آفریدند و همانند آبی بود بر آتش.
حیدر توکل: یکی از پایه های شکل گیری حماسه نهم دی ماه همین مادحین، هیأتها و سینه زنان سیدالشهدا(ع) بودند. مردم در آن ایام فقط سینه نزدند، بلکه تحرکات فتنه گران را رصد می کردند و بهنگام در عرصه حضور پیدا کردند و عکس العمل نشان دادند.
جواد علی گلی: علت پیدایش حماسه نهم دی ماه، جسارت به ایام عزاداری سید الشهدا و بالاخص روز عاشورا بود. طبیعتاً یکی از محوری ترین اعضای جامعه در مقابله با این هتک حرمت، مداحان اهل بیت(ع) هستند و مردم را دعوت کردند به مقابله با فتنه ای که آمریکا، اسرائیل و بهائیت طراحی کرده بودند.
رضا طاهری: یکی از مهم ترین نقش ها را مداحان ایفا کردند، بالاخص اشعاری که در این مورد سروده شد، تاثیر بسزایی در شکل گیری این حماسه عظیم داشت.
یکی از راهکارهای مقابله فتنهها، اقتدا به سیره امیرالمؤمنین پس از فتنه شورای ثقیفه است و برخورد با فرصت طلبانی که از این فتنه ثقیفه استفاده می کردند، خود حضرت امیر المونین فرمودند: حب الدنیا رأس کل خطیه، حب دنیا، ثروت طلبی و قدرت پرستی باعث شد که این فتنه رخ دهد، اما مردم بیدار ما در روز نهم دی ماه پاسخ دندان شکنی به فتنه انگیزان دادند.
علی مشکینی: نقش مداحان در هیأتها یعنی؛ آنچه خداوند رحمان در قرآن کریم میفرمایند: آنچه اهل بیت عصمت و طهارت می گویند، نخست خود به این آیه ها و احادیث عمل کند بعد آنها را به مردم بگویند. نهم دی ماه تجلی این بود که مردم تا زمانی که از قرآن، اوامر اهل بیت و بیانات رهبری(دامت برکاته) پیروی می کنند، همیشه پیروزاند.
یدالله بهتاش: نظر به اهمیت نقش مداحان در رسانه های سنتی، مادحین نقش بسیار سازندهای در شکل گیری این حماسه بزرگ داشتند.
مهدی سماواتی: مادحین و ذاکرین اگر نقش خودشان را درست ایفا کنند، چیزی به غیر از تذکار آیات قرآن کریم و نقل روایات اهل بیت عصمت و طهارت چیزی بر زبان جاری نمیکنند. این مهم خود راه را روشن می کند و خوب را از بد تمییز می دهد، اگر کسی خالصانه برای خدا این کار را بکند خداوند هم به کلامش اثر می دهد و فاصله مردم با خدا و اهل بیت کم می شود. مردم به برکت این توسلات راه را پیدا می کنند. اگر ما این معرف را خوب بیان بکنیم، مردم جان فشانی می کنند در راه خدا، در راه اسلام و هر جا که لازم باشد حضور پیدا می کنند. در نهم دی ماه مردم دیدند که دشمن درصدد خدشه وارد کردن به مکتب اهل بیت(ع) هست و ثابت کردند که اگر در کربلا بودند در صف روبروی سید الشهدا(ع) حضور نمی یافتند. این حضور موید آن است که مردم پیام عاشورا را دریافتند.
حسین هوشیار: قیام امام حسین(ع) یک قیام روشنگرانه بود، طبیعتاً رسالت و وظیفه ذاکران امام حسین(ع) باید روشنگرانه باشد، همین افق مشترک می تواند،بهترین پاسخ این سئوال باشد، مهم ترین وظیفه یک مداح روشنگری نسبت به قیام و ابعاد آن قیام است. یکی از مهم ترین ابعاد آن قیام ولایت پذیری و بصیرت عاشورایی بود. که بهترین تجلی آن در حضرت عباس ابن علی (ع) متبلور بود، همه اصحاب حضرت از نعمت بصیرت بهره مند بودند. تعمیم این ولایت پذیری و بصیرت در جامعه امروز ما ادامه دادن راه عاشوراست.
سید جواد میری: یکی از افتخارات انقلاب اسلامی این است که هیچ مداحی پس از انقلاب غیر ولایی نبود، همانطوری که حضرت آقا فرمودند که ما هیأت سکولار نداریم. هیچ مداحی در ایران نیست که از مسیر ولایت خارج باشد، خود این نکته مهم یک کد است، که مسیر ما همان مسیر امام حسین(ع) است و مداحان اهل بیت مخصوصاَ آنهایی که شعر حماسی می خوانند، همیشه این ایام را با روز عاشورا تطبیق می دهند و درس های عاشورا را خوب به مردم گوشزد می کنند. نهم دی ماه من خودم در راهپیمایی بودم و با هیات رزمندگان مرکز در معیت سردار مداحی بودم، خود من تریبون دستم بود و شعار دادم و مکر دشمن را عیان کردم.
مداح باید به روز باشد، نسبت به تکفیری ها، شیرازی ها، امروز دشمن از طریق فضای مجازی و ماهواره در صدد است از طریق دین به انقلاب ضربه بزند. همان طور که می دانید، مردم اعتماد خاصی به مداحان دارند و ما باید از این فرصت برای بیان حقایق و انتقال معارف متعالی اهل بیت و انقلاب اسلامی استفاده کنیم.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی هیأت رزمندگان اسلام
دیدگاهتان را بنویسید