مقاله کوتاه حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محجوب زاده پیرامون شأن الهی مقاومت در تاریخ
بسم الله الرحمن الرحیم
{إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ}
«فصلت،۳۰»
در اتفاقات این روزهای دنیا و منطقه ، واژهای کلیدی نقل محافل سیاسی و تحلیلی است، به گونه ای که نمی شود هیچ نشستی به ویژه درباره خاورمیانه برگزار شود و نامی از این مفهوم و مصادیق آن برده نشود؛ این واژهی کلیدی چیزی نیست جز #مقاومت!
مفهومی قرآنی که _درست است به طور مستقیم در قرآن کریم از آن نام برده نشده، اما_ هر جایی سخن از صبر (انفال۶۵)، ثبات قدم (انفال،۴۵)، دفاع از حریم (آل عمران،۱۶۷)، طاقت و تحمل (بقره،۲۴۹) ، قتال یا رو در رو شدن با دشمن (بقره،۱۹۰) و جهاد (عنکبوت،۶۹) و استقامت در این مسیرهاست؛ در واقع سخن از مقاومت است…
اهمیت این اصل به قدری است که شأنی از شئون الهی دانسته شده، چنانچه می فرماید: قطعا خداوند از كسانى كه ایمان آورده اند دفاع مى كند…¹
این دفاع لازمه بقای مومنین بر ایمان است و اگر دفاع الهی از آنها نباشد در بسیاری از موارد یارای مقاومت نخواهند داشت.²
و یا در جایی دیگر، می فرماید: خداوند هرگز بر [زیان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است.³
که به قاعده “نفی سبیل” ⁴ معروف است.
مقاومت، اساس تمام حرکت های بزرگ و ضد ظلم در طول تاریخ بشریت و به ویژه تاریخ تشیع بوده است اما شاید در هیچ دورهای، مثل امروز بشر به اهمیت این اصل پی نبرده باشد.
بشر امروز در دورانی زندگی میکند که با شکلگیری سازمان ملل و خیلی از اسناد و قوانین حقوق بشری، دیگر نباید خبری از تعرض به جان و مال و کیان ملتها میبود واگر هم بود باید بلافاصله با آن مقابله میشد، اما وقایع سالهای اخیر رفته رفته، حقیقت دیگری را آشکار میکند و آن این است که تمام سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری امروز با آن عناوین و بیانیه های به ظاهر زیبا و چشم نواز، تنها کاری که میکنند، دفاع از منافع زورگو ترین قدرت های عالم و در راس آن ها آمریکای جنایتکار است؛ به گونه ای که گاه رسما این حقیقت تلخ را اعلام می کنند، به عنوان مثال حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان اخیرا در مصاحبهای اعلام می کند در توافق با آمریکایی ها وقتی سخن از تروریسم و کشتن مردم بی دفاع می شود، رسماً می گویند تنها زمانی، اقدامی تروریستی محسوب میشود که بر علیه منافع آمریکا صورت پذیرد!!!
آری تجارب فراوان کشورهایی که به قوانین مثلا بین المللی عمل کرده و به توافق و سازش با قدرت های بزرگ پرداخته تمام امکانات دفاعی، توانمندیهای اقتصادی و علمیشان را از دست دادهاند نشان می دهد امروز هم مثل همیشه، هزینه سازش بسیار بیشتر از مقاومت است،
اگر با مقاومت جان و مال امتی آسیب می بیند ، اما هویت ، استقلال و عزتش را حفظ میکند و دوباره با اتکای به توانمندیها و روحیه مقاوم خود به پا خاسته و تمام آنچه را که از دست داده،حتی بالاتر از آن را به دست خواهد آورد؛
ایران پس از انقلاب و پس از دفاع مقدس و یمن پس از حمله های بی امان صعودیها از بهترین مصادیق این ادعا هستند؛
امروز حزبالله لبنان و ملت مقتدر و مظلوم فلسطین نیز بر اساس همین مبنای قرآنی است که اینگونه عزتمند و سربلند ایستاده اند، و با وجود فدا کردن سرمایههای بزرگی چون عالم مجاهد شهید سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه و یحیی سنوار، حتی یک گام از اهداف بلندشان عقب ننشستهاند چرا که خوب می دانند: هزینه سازش از مقاومت بیشتر است..!
و این پیام رسایی است که به اقصی نقاط عالم مخابره شده و بسیاری از امتهای آزادهی جهان از هر قوم و نژادی را با خود همراه کرده است.
و ان شاءالله روزی خواهد رسید_ شاید و شاید به همین زودی_ که تمام ملت های مقاوم دنیا زیر یک پرچم گرد خواهند آمد و در رکاب منجی عالم بشریت با جهاد و مقاومت، بنای ظلم و ستم برچیده خواهد شد؛ به امید آن روز که ندای اناالمهدی در جهان طنین افکن شود؛
اللهم عجل لولیک الفرج
مصطفی محجوب
___________________؛
پی نوشت:
۱-سوره حج ۳۸
۲-مقاومت در قرآن، رحیم ابوالحسنی
۳-نساء ۱۴۱
۴- انسان مسلمان با عنایت به اسلامی که آورده دارای عزتی است که خداوند متعال به کافر این اجازه را نداده است که بر او مسلط شود. “قاعده نفی سبیل” در راستای این حکم و قاعده است که انسان غیر مسلمان به هیچ وجه و در هیچ زمینه ای نمی تواند بر فرد مسلمان سلطه یابد. مسلمانان از برخی متون دینی مانند آیه ۱۴۱ سوره نساء که فرموده است: «و لن یجعل الله للکافرین على المومنین سبیلا» نفى «وضع قوانین به نفع کفار و بر ضرر مسلمین» را استنباط نموده اند و آن را منافى با حیات معنوى مسلمانان و عزت اسلامى دانسته اند.
دیدگاهتان را بنویسید