تفسیر قطره ای حزب دوم

بسم الله الرحمن الرحيم 

تفسیر قطره ای حزب دوم قرآن کریم 

صفحه ششم مصحف شریف 

۳۰ ) انسان ، جانشين دائمي خداوند در زمين است . 

طرح لياقت خود، اگر بر اساس حسادت نباشد ، مانعي ندارد .

۳۱) برتري انسان بر فرشتگان، به خاطر علم است. 

براي روشن كردن ديگران، بهترين راه، برگزاري امتحان و به نمايش گذاشتن تفاوت‏ها و لياقت‏هاست.

برتری انسان بر فرشتگان ، به خاطر علم است.

۳۳) به استعدادهاي لايق،فرصت شكوفايي و برزخ بدهيد.

۳۴) لياقت از سابقه مهمتراست

فرشتگان قديمي بايد براي انسان تازه به دوران رسيده اما لايق ، سجده كنند . 

خطرناك‏تر از نافرماني در عمل، بي ‏اعتقادي به فرمان است

تكبّر وجسارت ابليس، سر چشمه‏ ي بدبختي ‏هاي او شد.

۳۵) درمسكن ، زن تابع مرد است

نزديك شدن به گناه همان، و افتادن در دامن گناه همان.

۳۶ ) شيطان، دشمن ديرينه‏ ي نسل بشر است. زيرا از روز اوّل به سراغ پدر ومادر ما رفت.

۳۷) اگر توبه واقعي باشد، خداوند آن را مي‏پذيرد.

اگر توبه را شكستيم، باز هم خداوند توبه را مي‏پذيرد.

♻ نكته ها :

به ديگران اجازه دهيد سؤال كنند.خداوند به فرشتگان اذن داد تا سؤال كنند و گرنه ملائك، بدون اجازه حرف نمي ‏زنند و فرشتگان مي‏ دانستند كه براي هر آفريده ‏اي، هدفي عالي در كار است.

ابليس و ملائكه هر كدام به نوعي خود را برتر از آدم مي‏ ديدند؛ابليس به واسطه ‏ي خلقت؛ وفرشتگان به واسطه‏ ي عبادت؛ امّا ابليس دربرابر فرمان سجده خداوند، ايستادگي كرد، ولي فرشتگان چون حقيقت را فهميدند، پوزش خواستند وبه جهل خود خلقت اقرار كردند.

ابليس مرتكب دو انحراف و خلاف شد:

خلاف عقيدتي ؛ كه سبب فسق او شد 

خلاف اخلاقي؛ كه سبب دوزخي شدن او گرديد.

سجده براي آدم نه بخاطر جسم او، بلكه بخاطر روح الهي اوست.

بي ‏انصافي است كه تمام فرشتگان بر انسان سجده كنند، ولي انسان براي خدا سجده نكند.

امام رضا علیه السلام : ماجراي لغزش آدم ، قبل از رسيدن به مقام نبوت بوده وازلغزش هاي كوچكي بوده كه قابل عفو است .

صفحه هفتم مصحف شریف 

♻ پيامها :

۳۸) گاهي يك حركت، دامنه‏ ي تأثيرات خوب وبدش درهمه‏ ي عصرهاونسل‏ها گسترده مي‏ شود.

۴۰) در انجام تكاليف الهي، از هيچ قدرتي نترسيم و ملاحظه ‏ي كسي را نكنيم. تبليغات سوء دشمن، ملامت‏ها، تهديدها و توطئه ‏ها مهم نيست، قهر خدا از همه مهمتر است.

۴۱) انحراف علما، سبب انحراف ديگران مي شود. 

به جاي نگراني از دست دادن مال و مقام ،بايد از قهر خدا ترسيد .

۴۲) نه حقّ را با باطل مخلوط كنيم و آنرا تغيير دهيم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازيم.

۴۳) رابطه با خدا، از طريق نماز و كمك به خلق خدا، از طريق زكات و همراهي با ديگران، يك مثلّث مقدّس است. 

اصل فرمان نماز ، با جماعت است.اساس دين برحضور در اجتماع و دوري از انزوا و گوشه نشيني است.

۴۴) تلاوت كتاب آسماني كافي نيست ، تعقل لازم است.

آمران به معروف، بايد خود عامل به معروف باشند.

۴۵) صبر و نماز، دو اهرم نيرومند دربرابر مشكلات است 

۴۶) خاشع ، درنماز احساس ملاقات با خداوند را دارد.

۴۸) در برابر عقايد خرافي وباطل، با قاطعيّت برخورد كنيد.

♻نكته ها :

اسرائيل، نام ديگر حضرت يعقوب است كه به معني بنده خداست .

در روز قيامت ، تمام سبب ها قطع ونسبت ها محو و زبان عذرخواهي بسته مي شود ، مال و فرزند كارآيي ندارند و خويشاوندي نيز ثمري ندارد ، قدرت ها پوچ مي شوند و شفاعت بدون اذن خداوند پذيرفته نمي شود و فديه پذيرفته نمي شود.

در روايات مي ‏خوانيم كه حضرت علي عليه السلام هرگاه مسئله‏ ي مهمي برايشان رخ مي‏داد به نماز مي‏ ايستادند و آيه ۴۵ را تلاوت مي‏كردند.

صفحه هشتم مصحف شریف 

♻ پيامها :

۴۹) ناگواري و آزادي ، هردو وسيله ي آزمايش و تربيت هستند.

۵۱) عبادت در چهل شب و به دور از مردم ، داراي آثارخاصي است.

عدد چهل،در دريافت وحي والهامات روحاني نقش دارد.

۵۴)حكم مرتد ، قتل است .

مرگ دررحمت الهي، بهتر از زندگي درلعنت الهي است.

۵۵) اگر خداوند نيست تا او را ببينيد،امّا آثار او كه ديدني است.چرا با ديدن آنها ايمان نمي‏ آوريد .

۵۶) رجعت و معاد، امر محالي نيست. بعضي از مردگان در همين دنيا زنده شده‏ اند.

روز بروز برخي تلخي ها و سپس نجات از آنها ، پيداشدن روحيه ي شكرگزاري است.

۵۷) خداوند،رزق انسان را از حلال وپاكيزه مقدر كرده است. 

♻ نكته ها :

در اين آيه، سه معجزه‏ ي الهي در كنار هم مطرح شده است: شكافتن دريا ، نجات بني‏ اسرائيل ، غرق فرعونيان  

فرعون زمان حضرت موسي ، رامسيس اول نام داشت كه جسدش در موزه قاهره نگهداري مي شود .

نام حضرت موسي در ۳۴ سوره و ۱۳۶ مرتبه آمده است

پس از نجات بني ‏اسرائيل از سلطه‏ ي فرعون، به آنان دستور داده شد كه وارد سرزمين فلسطين شوند. آنها به بهانه‏ ي اينكه در آنجا افراد ستمگري هستند، سرپيچي كرده و به حضرت موسي علیه السلام گفتند: با خدايت به جنگ آنان برو، ما همين جا نشسته‏ ايم. قهر خداوند آنها را فراگرفت و مدّت چهل سال در بيابانِ «تيه» ماندگار شدند، ولي خداوند در آنجا نيز براي آنان ابرها را چون سايه ‏بان قرار داد و دو نوع غذاي طبيعي و گوارا به نام‏هاي مَنّ و سَلوي‏،در دسترس آنان گذاشت.

صفحه نهم مصحف شریف 

♻ پيامها :

۵۸) تامين معاش مردم ، مقدم بر فرمان به عبادت و مقدمه اي بر آن است. 

براي ورود به مكان‏هاي مقدّس، احترام مخصوص لازم است.

۵۹) اگر كج روي براي انسان عادت شد، قهر الهي فرا مي رسد.

۶۰) همه چيز ، حتي آب خوردن را از خداوند بخواهيم .

۶۱) كارهاي خطرناك ، وابسته به افكار انحرافي و خطرناك است.

رفاه طلبي ، زمينه ي ذلت و خواري است . 

بني اسرائيل ، نژاد پرتوقع و افزون طلب هستند . 

شهرنشيني و داشتن همه نوع امكانات، نشانه‏ ي رشد و تكامل نيست، بلكه گاهي مايه ‏ي سقوط و هبوط است. 

ذلّت و بدبختي، مربوط به نژاد نيست، بلكه مربوط به خصوصيّات و عقايد و اعمال انسان‏هاست. 

♻ نكته ها : 

در عدد دوازده ، رمزي نهفته است : عدد ماهها ، عدد نقباي بني اسرائيل و تعداد حواريون حضرت عيسي علیه السلام و عدد ائمه معصومين علیه السلام 

تنوع طلبي و افزون خواهي ، دامي براي اسيرشدن انسان هاست. استعمارگران نيز از همين خصيصه ي مردم براي لباس، مسكن و تجملات استفاده كرده و مردم را به اسارت مي كشند .

صفحه دهم مصحف شریف

♻ پيامها :

۶۲) تمام اديان آسماني، اصول مشترك دارند؛ توحيد، معاد و انجام اعمال صالح. 

سعادت و كرامت ، مربوط به ايمان و عمل صالح است ، نه عنوان مسلم ، يهودي ، مسيحي ،صائبي.

۶۳) حفظ دستاوردهاي انقلاب (نجات از سلطه ‏ي فرعون وآزاد شدن از اسارت‏ و…)، بايد با قدرت و قوّت دنبال شود. 

معارف ديني بايد با تدريس و تبليغ ، در اذهان مردم زنده بماند .

۶۵) استراحت و عبادت ، بايد جزء برنامه هاي رسمي باشد و هركس زمان تعطيل و تفريح و عبادت را به كار مشغول شود ، متجاوز است . 

هر كس راه خدا را كنار بگذارد، بوزينه صفت، مقلّد ديگران خواهد شد.  

۶۷) استعاذه و پناه بردن به خدا، يكي از راه‏هاي بيمه شدن است.

مسخره كردن ، كار افراد جاهل و بي خرد است .

۶۸) فرمان خداوند را سريع انجام دهيد و از وسوسه و ترديد بپرهيزيد .

۶۹) رنگ زرد ،چنانكه در روايات نيز آمده ، مورد سفارش دين است .

♻ نكته ها :

در روايات مي‏خوانيم دامنه مسخ در قيامت با توجّه به خصوصيّات روحي افراد، گسترده‏ تر خواهد بود.

درقيامت مردم ده گونه محشور مي شوند : 

۱)شايعه سازان ، ميمون

۲) حرام خواران ،خوك   

۳) رباخواران ، واژگونه 

۴) قاضي ناحق ،كور        

۵)خودخواهان مغرور ،كرو لال  ۶)عالم بي عمل،درحال جويدن زبان خود  

۷)همسايه آزار ، دست و پا بريده                

۸)خبرچين ، آويخته به شاخه هاي آتش 

۹)عياشان ، بد بوتر از مردار  

۱۰) مستكبران ، در پوششي از آتش..

♻♻♻♻♻♻♻

وعده ما :

✳ هرشب تلاوت ترتیل یک حزب کلام الله مجید 

رأس ساعت ۸/۳۰ شب 

هدیه به امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا و 

جانباختگان مظلوم سرزمین منا 

توسط قاریان ممتاز،  هیئت روضة الزهرا سلام الله علیها

پاسخ دهید