آمریکا ازمنظر امام خمینی رحمه الله علیه(۱)

«در محضر روح الله»

مقدمه

دشمن شناسی و استکبارستیزی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده فرهنگ و تمدن در حیات اجتماعی انسانهاست، جاودانگی و استمرار این اندیشه بیش از هر چیز مرهون تلاش رادمردان و فرزانگانی است که با همت والای خویش جوامع بشری را به قسط، عدالت، آزادی ، سعادت و جاودانگی فرا خوانده اند .
قیام انبیاء و ائمه معصومین علیهما السلام دُرّ گرانمایه ای است که بر تارک تاریخ مبارزات ادیان الهی بر ضد کافران، ستمگران و بت پرستان چون خورشید تابان پرتو افشانی می کند. اگر نهضت انبیاء و قیام هایی که به تاسی از سیره آنان و در جهت تداوم ابلاغ رسالت دینی انجام نمی پذیرفت، زندگی بشر در سایه حکومت قدرتمندان و هواپرستان و خودکامگی سردمداران دنیاطلب به مردابی متعفن و آکنده از ظلم و ستم تبدیل می گشت .
قدرتهای استعماری همواره در طول تاریخ در پی سلطه بر جوامع بشری بوده اند و ویژگیهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قلمرو پهناور سرزمینهای اسلامی به خصوص  کشور ایران باعث طمع بیشتر زور مداران  گشته و تلاش گسترده آنان را جهت حضور در این مناطق موجب شده است .
اهمیت سوق الجیشی منطقه خاورمیانه و آبهای گرم خلیج فارس ، کشف منابع عظیم و گسترده نفتی،  وجود منابع،  معادن و ذخایر غنی، حاصلخیزی و تنوع آب و هوا، هم مرز بودن ایران با شوروی سابق و . . . مجموعه عواملی بودند تا چشم طمع قدرتهای بزرگ به ویژه آمریکا را به این منطقه بخصوص ایران معطوف دارد .
طراحان کاخ سفید مدتی پس از تحمیل رژیم پهلوی به ملت مظلوم ایران برای اطمینان خاطر در سیاست گذاری و برنامه ریزی جهت پیشگیری از رشد و فراگیر شدن اسلام راستین در منطقه و اعمال سیاستهای استعمارگران خود، لایحه قرون وسطایی کاپیتولاسیون را مطرح کردند تا در منطقه آشوب زده خاورمیانه، ایران را به جزیره ثبات خویش تبدیل نماید .
حضرت امام قدس سره الشریف که مبارزات اسلامی خود را علیه رژیم ستمشاهی آغاز کرده بود،  رسما رویارویی خود را علی رغم تهدیدات گوناگون علیه آمریکا شروع نمود و در مدت بیش از ۳۰سال مبارزه علیه  کفر و استکبار جهانی با ژزف اندیشی، بینش عمیق و بصیرت کافی در برابر هر گونه توطئه و دسیسه آمریکا و ایادی آن قد برافراشت و مسلمانان و مستضعفان جهان را با فریاد بیدار باش به هوشیاری دعوت کرد .
امام با حفظ اصول و اندیشه ناب اسلامی نه شرقی و نه غربی ضمن انتقاد و حمله به سیاستهای مزورانه شوروی سابق به این نکته ظریف و دقیق وقوف کامل داشت که اکثر توطئه های منطقه ای و جهانی علیه مستضعفان و مسلمانان جهان توسط آمریکا سازماندهی می شود از این رو به هنگام کمکهای تسلیحاتی شوروی سابق به عراق فرمود:
آمریکا، شوروی را هم بازی داده است .[۱]

گستردگی ابعاد دخالتهای آمریکا
«سالیان دراز است که آمریکا برخلاف همه موازین بین المللی و انسانی ، در امور داخلی کشور ایران دخالت مستقیم دارد،  به طوری که امروز می بینیم وقتی شاه در پرتگاه سقوط قرار گرفته و ملّت ایران برای به دست گرفتن سرنوشت خود به پا خاسته است،  مستقیما رئیس جمهور آمریکا و نیز بعضی از سایر مقامات عالی رتبه آمریکایی رسما دخالت می کنند و علی رغم اراده قاطع ملّت ایران اعلام می کنند که ما از شاه حمایت می کنیم و باید حمایت بکنیم  چون بهترین دوست و حافظ منافع ما در منطقه است در سالیان دراز می بینیم که اکثر و بلکه تمامی سیاست های شاه در زمینه های مختلف در جهت تامین هر چه بیشتر منافع آمریکا و همدستان آمریکا بوده است، کشاورزی ایران را به نفع آمریکا نابود کرده است ، مخازن زیر زمینی و مخصوصا نفت را به غارت آمریکا داده است و ایران را با پول نفت ، انبار اسلحه ساخت آمریکا و همدستانش قرار داده است که گذشته از این که این سلاحها به هیچ کاری جز کشتن فرزندان ملّت در شهرها و دهات نمیخورد ، بیش از چهل هزار مستشار نظامی آمریکایی را بر ما تحمیل کرده است که علاوه بر این که در هر سال بابت حقوق آنان هزینه کمرشکنی بر ما تحمیل می شود ، اصولا همین مستشاران زیر نظارت سفارت آمریکا تمامی اوضاع کشور را برای حفظ منافع آمریکا کنترل می کنند و قدرت هر گونه آزادی عمل را از ارتش ایران سلب کرده اند و ارتش را علی رغم خواست آنان در جهت حفظ شاه بسیج نموده اند آمریکا به دست شاه ، ایران را به یک پایگاه نظامی در برابر رقیب خود درآورده است شاه با زور سرنیزه حق کارگران و زحمتکشان شریف و محروم ایران را به باد داده است سرمایه داران آمریکایی ، ایران را بهترین نقطه برای استثمار میدانند و سرمایه های خود را به اشکال مختلف به ایران سرازیر کرده اند و باید بگویم که ابعاد دخالت آمریکا در ایران به قدری وسیع است که در این فرصت ، امکان شمردن آنها نیست.»[۲]
صحیفه نور، جلد: ۴، ص : ۲۴ و ۲۵، مصاحبه با مج
تحمیل رژیم پهلوی
«دولت های آمریکایی، بزرگترین خیانتی که به ما کردند این است که دودمان پهلوی را به ما تحمیل کردند و مخازن ما را به دست این دودمان برده اند و به جای آن چیزی که به درد ملّت بخورد نداده اند. ارتش ما را در تحت حمایت خودشان قرار داده اند که بر ضد ملّت قیام کنند و پایگاه هایی درست کرده اند در ایران که مخالف با استقلال ما بوده است و ما با بودن حکومت این شاه هیچ وقت نمی توانیم زندگی بکنیم و آمریکاست که از او پشتیبانی می کند و الآن هم رئیس جمهور آمریکا پشتیبانی خودش را مکرر اعلام می کند. یک ملتی که برای احقاق حق خودش، برای آزادی و استقلال قیام کرده است.»[۳]

[۱]صحیفه نور، ج۱۲، ص۲۷۲.

[۲]صحیفه نور، ج۴، ص ۲۴-۲۵.
[۳]صحیفه نور، جلد: ۳، ص  ۲۷۶.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *