غدیر روز بیعت با امام زمان صلوات الله علیه

برتری بیعت با امام زمان صلوات الله علیه در روز شریف غدیر، مساله ای است که از دیدگاه عقل و نقل قابل اثبات می باشد.
بهترین وجه انجام هر عمل این است که آن است که آن عمل در زمان و مکان خاصی به وقوع بپیوندد. همان گونه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای معرفی امیر المؤمنین علیه السلام بهترین زمان و مکان را به اذن پروردگار انتخاب فرمودند.

امام رضا علیه السلام می فرمایند: عرضه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بر همه ی موجودات از اهل آسمان و زمین در این روز مبارک بوده است. [۱]

بیعت به معنای تسلیم شدن و قبول کردن ولایت، وصایت و خلافت امام علیه السلام است که از جانب خداوند متعال توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ثابت شده است.

وقتی لفظ بیعت به کار برده می شود، معمولا اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که یک نفر با شخص دیگری دست داده، با این عمل وفاداری و تسلیم بودن خود را نسبت به طرف مقابل اعلام می دارد.
ولی باید توجه داشته باشیم در مورد بیعت با امام علیه السلام نه تنها چنین عملی شرط نیست، بلکه به صرف این عمل، اصلا بیعت محقق نخواهد شد، چرا که بیعت واقعی تسلیم قلبی، زبانی و عملی است.

بیعت قلبی: 

در مرحله ی اول بیعت، ما باید قلبا با امام زمان بیعت کنیم، بدین شکل که یادآور شویم: امروز(روز عید غدیر) روز مبارکی است که خداوند متعال نعمت خود را در این روز بر ما تمام کرده و به زبان پیامبرش جاری ساخته است.

سپس به یاد آوریم که این منت گذاردن باری تعالی بدین خاطر است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام را مولی و رهبر ما قرار داده است، و بعد از ایشان فرزندان بزرگوارش را یکی پس از دیگری به ولایت و امامت برگزیده تا برسد به وجود، مقدس صاحب الامر علیه السلام.

بعد از یادآوری این نعمت بزرگ چنان احساس سرور و شادمانی به ما دست خواهد داد که وصف ناشدنی است، چرا که این نعمت ولایت، نعمتی است که به سبب آن هدایت یافته و رستگاری حاصل می شود، و نعمتی است که باعث مقامات عالی می گردد، نعمتی است که خداوند معرفت و شکر آن را بر همه ی خلایق واجب گردانیده و نعمتی است که در روز قیامت خداوند از آن سوال می فرماید.[۲]

نعمتی که اگر توفیق دریافت آن را نداشتیم خسر الدنیا و الاخره گشته بودیم.

بیعت زبانی:

در مرحله ی بعد باید این سرور و شادی را بر زبان آورده، به دیگران اعلام کنیم که امروز بزرگترین روز است، روزی است که امام صادق علیه السلام درباره ی آن فرمودند:
به خداوند قسم! به خداوند قسم! روزی برتر از این روز در تمامی سال وجود ندارد.[۳]
بر زبان جاری سازیم که ما امروز مفتخریم، که زیر لوای حقِ صاحب العصر و امیرالمؤمنین علیه السلام افتخار شیعه بودن یافته ایم و خداوند را بر این نعمت عظیم شاکر باشیم.

بیعت عملی:

پس از این که با قلب و زبان خویش تسلیم بودن خود را در محضر امام زمان علیه السلام به اثبات رساندیم حال نوبت به عمل می رسد. اگر تا به حال ادعا می کردیم مال و جان و زندگی و فرزندانمان فدای امام زمانمان است حال نوبت آن رسیده در عمل نیز ثابت کنیم که این بیعت ما از سخن فراتر رفته و به حیطه ی عمل می رسد.
اما سوال اینجاست که چه کنیم تا ثابت کنیم ما پایبند به این عهد و میثاق هستیم؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال باید سراغ راهنمایی ها و رهنمودهای ائمه هدی علیهمـ السلام برویم. پس از بررسی روایات بررسی معلوم می شود که اهتمام به چند عمل برای اثبات این امر لازم است.
ادای حقوق امام زمان:
یکی از اعمالی که نشانگر پایبندی ما به عهد و میثاقی است که با امام زمان علیه السلام بسته ایم، این است که حقوق مربوط به ایشان را ادا کنیم.
دسته ی اول این حقوق متوجه شیعیانی است که به تفضل خداوند، به مقدار کافی از مال برخوردار هستند و خمس به مال آن ها تعلق می گیرد، این دسته باید سعی کنند در این روز شریف، اگر حقی از امام بر گردن آنان باقی مانده است، به نحوی به مصرف برسانند که یقین کنند مورد رضای امام زمان علیه السلام است.
دسته ی دوم این حقوق متوجه گروهی است که خداوند بر آنان منت نهاده و نعمت والای علم و معرفت به مقام اهلبیت علیهم السلام را به آنان عطا فرموده است. اینان وظیفه ای بس مهم و خطیر بر عهده دارند و اگر خود را از اهل بیعت با امام زمان علیه السلام بدانند بر آنان واجب و لازم می شود در همیشه ی ایام و خصوصا در این روز شریف، مردم را به سوی امام زمانشان هدایت کنند.
ائمه اطهار علیهم السلام برای این امر خطیر، اهمیت ویژه ای قائل بوده اند، به حدی که می فرمایند

«خداوند فراگیری علم را بر جاهلان واجب نفرمود مگر آن که از علما تعهد گرفت به اشخاص نادان تعلیم نمایند.» [۴]

دعا جهت تعجیل در فرج امام زمان:

دعا کردن برای فرج و ظهور آن حضرت بهترین نوع یاری ایشان است. اهتمام و سعی در دعا برای تعجیل فرج و ظهور حضرت اثرات و خواص کثیری نیز دارد
که برخی از این خواص در کامل شدن بیعت ما با حضرتش، تأثیر به سزایی خواهد داشت.

دستور خود حضرت در توقیع شریفشان که خطاب به شیعیان فرموده اند:
«و بسیار دعا کنید برای تعجیل در فرج من که گشایش امور شما در آن است.»[۵]

دستور امام صادق علیه السلام به خواندن دعای عهد که در آن، دعا برای تعجیل فرج و تجدید بیعت با آن حضرت نیز هست.[۶]

مهم ترین شاهدی که دلالت می کند بر اهمیت دعا برای فرج امام زمان علیه السلام در روز غدیر صلواتی است که در این روز وارد شده است و در اواخر آن چنین می خوانیم:
«خداوندا گشایش فرما (با ظهور حضرت مهدی علیه السلام) برای اهل بیت پیامبرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله، آنان و مؤمنان را از سختی ها و ناراحتی ها حفظ کن.
خداوندا زمین را به واسطه ی آنان پر از عدل و داد کن، همانطور که پر از ظلم و جور شده است، و به وعده ای که به آنان داده ای وفا کن، همانا تو از وعده هایت تخلف نمی کنی. »[۷]

اهتمام دعا کردن برای حضرت در روز غدیر از دو جهت اهمیت بیشتری دارد

اول:

این روز، روز بیعت با امام زمان علیه السلام است و دعای ما برای فرج ایشان باعث شادی دل آن حضرت می شود.
  دوم:

در این روز شرایط استجابت دعا و قبولی آن کاملا موجود است چرا که حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند:
«(عید غدیر) روزی است که خداوند سعی شیعیان را پاداش می دهد، گناه ایشان را می بخشد و عمل ایشان را قبول می کند و این روزی است که خداوند غم های شیعیان را می زداید و روزی است که دعاها در آن مستجاب است.»[۸]

[۱]بحارالانوار، ج۲۷، ص۲۶۳، ح۵.
[۲]مستدرک الوسایل، ج۱۶، ص۲۴۷، ح۱۹۷۵۳.
[۳]وسایل الشیعه، ج۸، ص۸۹، ح۱۰۱۵۴.
[۴]کافی، ج۱، ص۴۱، ح۱، به نقل از، امام صادق علیه السلام.
[۵]احتجاج، ج۲، ص ۴۶۹.
[۶]بحارالانوار، ج۵۳، ص۹۵، ح۱۱۱.
[۷]بحارالانوار، ج۹۵، ص۳۱۹

[۸]اقبال الاعمال، ص۷۷۷.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *