خانواده و رسانه (۳)

برخی دلایل مخاطبان شبکه های ماهواره ای برای استفاده از این شبکه ها :

 

۱▪ توجیهات سطحی

عده ای از مردم با دست آویز قرار دادن توجیهات سطحی، راه ورود این پدیده خطرناک  را به خانواده ی خود باز می کنند؛ توجیهاتی مانند تماشای شبکه های مذهبی، برنامه های علمی، مطلع شدن از اوضاع دنیا و ….

 ■ شبکه های دینی و مذهبی

نمی توان انکار کرد که در میان شبکه های ماهواره ای، برخی از شبکه ها به قصد خیر راه اندازی شده و با گرایش کاملا دینی فعالیت می کنند؛ اما از پدران و مادرانی که برای دیدن شبکه های مذهبی به سراغ ماهواره رفته و آن را تهیه کرده اند، باید پرسید :

آیا می توانید ضمانت کنید فرزندانتان هم از این وسیله استفاده ی صحیح کنند؟ آیا تعداد شبکه های ماهواره ای مبتذل و گمراه کننده با حجم شبکه های خوب قابل قیاس است؟

خدا می داند چه تعداد پدر و مادربا همین توجیه، این وسیله را گرفته و زمینه ی انحراف فرزندشان را با دست خود فراهم کرده اند.

نگویید قفل می گذاریم یا این شبکه های مستهجن را از لیست شبکه ها حذف می کنیم.  در دنیایی که بچه های زیر ۱۵سال، سایت های بزرگ و امنیتی را هک می کنند، قفل کردن شبکه های ماهواره ای برای محدود کردن فرزندان توجیه بی پایه ای است.

از طرفی چرا باید فقط نگران فرزندان بود؟ کم نیستند افرادی که می گویند: 《ما برای دیدن فلان شبکه این وسیله را تهیه کردیم و حالا در دام شبکه های آن چنانی افتاده ایم.  گرچه ما به بهانه ی دیدن شبکه های خوب پای ماهواره را به خانه باز کردیم؛ اما سال ها می گذرد و جز همان ابتدا، دیگر به این شبکه ها سری نزده ایم. 》 

فلسفه راه اندازی شبکه های مذهبی:

شاید برخی از بپرسید که اگر این اندازه ماهواره خطرناک است، چرا می گویید برخی به نیت خیر خواهانه شبکه های ماهواره ای خوب راه انداخته اند؟ راه اندازی این شبکه ها موجب شده ما به بهانه ی نگاه کردن به برنامه های این شبکه ها، ماهواره بگیریم و بعد آنچه نباید، اتفاق بیفتد.

✔در پاسخ باید گفت: راه اندازی شبکه های ماهواره ای به معنای مجوز خریدن ماهواره از سوی شما نیست. مگر استقرار تیم امداد و نجات در جاده ها به این معنا است که شما با خیال راحت تصادف کنید؟!!!!! این تیم ها در جاده ها مستقر شده اند که اگر کسی تصادف کرد، به دادش برسند. این ها می دانند که هراندازه هم به مردم بگویند در رانندگی احتیاط کنید باز هم عده ای هستند که بی احتیاطی کرده و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.

شبکه های ماهواره ای خوب  هم تیم امداد و نجات رسانه هستند. دنیایی از شبکه های ماهواره ای دست به دست هم   داده اند تا اخلاق و عقاید مردم ما را از بین ببرند. هر چه هم که به مردم بگویی، باز هم عده ای گوش شان بدهکار این حرف ها نیست و پای برنامه های ماهواره ای می نشینند. تیم امداد و نجات رسانه ای به وسیله ی شبکه هایی که پاسخ گوی حملات شبکه های انحرافی هستند، به داد مصدومان می رسند.

■اخبارسیاسی و شبکه های علمی
یکی دیگر از توجیهات برای خرید ماهواره، اطلاع از اخبار سیاسی است. عده ای معتقدند برای اطلاع از اوضاع دنیا و حتی ایران نمی توان به اخبار رسانه ی ملی بسنده کرد؛ بلکه باید اخبار را از طریق شبکه های کشورهای دیگرهم پی گیری کرد؛ زیرا به دلایل مختلف، اخبار ایران و جهان در رسانه ی ملی ما به صورت کامل بیان نمی شود.

✔۱● در پاسخ به این گونه افراد باید گفت : باید دید آیا سودی که شما از اخبار ماهواره ای به دست می آورید با آن ضررو خطری که متوجه خانواده تان می کنید قابل مقایسه است؟

✔۲●به همه ی اخبار شبکه های ماهواره ای نمی توان اعتماد کرد؛ اما باید قبول کرد در میان اخبار شبکه های ماهواره ای خبرهای درستی هم هست که در اخبار رسانه ی ملی به آن پرداخته نمی شود، یا این که با اشاره از کنار آن می گذرند؛  اما شما این را هم بدانید که بسیاری از اهداف بوق های رسانه ای غرب با مخلوط کردن حق و باطل و بدون این که بدانید چه اتفاقی در حال وقوع است به نتیجه می رسد.

نکته مهم این است که دست کم گرفتن دشمن و اعتماد بیش از اندازه به خویشتن در این موارد، منطقی نیست. افرادی که با همین دلیل به سراغ شبکه های ماهواره ای رفته و پس از مدتی عقایدشان رنگ و بوی دیگری گرفته کم نیستند. 

■جلوگیری از حریص شدن فرزندان

برخی می گویند: در خانه بساط ماهواره را پهن کردم تا بچه ها حریص نشوند. اگر ماهواره در خانه نباشد، فرزندان مان بیرون از خانه وصفش را شنیده و خارج از محدوده ی نظارت ما به سراغ شبکه های آن چنانی می روند. اگر ماهواره در خانه باشد، ما بر میزان و نوع استفاده از آن نظارت خواهیم داشت.

✔کسانی که این نکته را بیان می کنند، باید یک بار دیگر به استدلال شان مراجعه کنند. شما نگران شنیدن اوصاف برنامه های خوب در بیرون خانه بودید یا برنامه های بد؟

مگر می توان تنها با گذاشتن برنامه های خوب، شوق فرزندان را برای برنامه های بدی که بیرون از خانه وصف آن را    می شنوند کم کرد؟!!

راه اصلی تربیت صحیح است. در تربیت صحیح، فرزندان به جای این که جامعه را الگوی خود قرار دهند، والدین را الگوی خود قرار داده و جامعه را با محیط خانه می سنجند. چنین فرزندانی را باید فرزندان 《خانواده محور》 نامید.

درپایان  به عنوان نتیجه گیری باید گفت:

ما معتقدیم ماهواره فایده ها و ضررهایی دارد؛ اما ضررهای آن بیشتر از منافع آن می باشد. عقل حکم می کند انسان از چیزی که ضرر آن بیش از فایده اش می باشد دوری کند.

  قرآن درباره ی شراب و قمار می فرماید:

درباره ی شراب و قمار از تو می پرسند، بگو: در آن دو گناهی بزرگ و سودهایی برای مردم است،[ ولی ] گناه شان از سودشان بزرگ تر است.{۱}

 

●بشقاب های سفره ی پشت بام مان، خانواده و ماهواره، ص۱۳۴-۱۴۸

[۱]سوره بقره، آیه ۲۱۹

 

 



 



 

 


 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *