خانواده و رسانه (۲)

☀خانواده اسلامی

خانواده و رسانه

✳بخش دوم :

 

✳️ ادامه بررسی اهداف شبکه های ماهواره ای :

۲-ارزش زدایی از مفهوم «غیرت»

 

«ناموس» یکی از واژه های آشنا در فرهنگ ماست. این واژه از معدود واژه هایی است که در جامعه ی ما ، متدین و غیر متدین نمی شناسد. حتی کسانی که اهل نماز و روزه نیستند ، نسبت به ناموس خود حساسیت داشته و دارند.

«غیرت» یکی از موانع اصلی انحراف در خانواده است.
مردی که حساسیت خود را نسبت به ناموس خویش از دست داده ، می تواند زمینه ساز انحرافاتی شود که یک‌ مرد غیور نسبت به آن حساس است.

البته ما با این سخن مجوزی برای حساسیت های افراطی برخی از مردان صادر نمی کنیم ؛ زیرا غیرت وقتی از حد گذشت ، عاملی برای انحراف دیگران می شود ‌.

امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود :

«بر حذر باش که غیرت بی جا بورزی که این کار ، انسان سالم‌ را به بیماری و بی گناه را به آلودگی سوق می دهد. [۱]

چرا هم اکنون برخی از مردان ما هیچ حساسیتی در قبال آرایش و پوشش زننده همسر خود نداشته و بالاتر از این ، چرا برخی از مردان زنان شان را به این کار مجبور می کنند ؟! به نظر شما این مرد در این که چشم های زیادی در خیابان با نیت لذت جویی به همسرش نگاه می کنند ، تردیدی دارد ؟!

یکی از اصلی ترین اهداف شبکه های ماهواره ای مبارزه با محافظ  «عفت» یعنی «غیرت » است. اگر این ها بتوانند به این هدف دست پیدا کنند ، سرباز دشمن را به سرباز خودی تبدیل کرده اند ؛ یعنی مردی را که در جبهه دشمنان آن ها بوده حالا تبدیل به سرباز آن ها شده ، بی آن که بداند چه می کند و‌ آب در آسیاب که می ریزد.

٣- تحریک حس رقابت میان مردان و زنان

یکی از گام های موفقیت در زندگی مشترک قرار دادن خویش در جایگاه مشخص هستی است. وقتی زن و مرد از جایگاهی که خداوند برای آنان مشخص کرده خارج شدند ، دیگر نمی توانند در کنار هم‌ احساس خوش بختی کرده و‌مایه ی آرامش هم باشند.
در شبکه های ماهواره ای به شدت روی این مساله تکیه می شود که زن و مرد رفیق هم نیستند ؛ بلکه رقیب یکدیگرند . اگر زن اندکی غافل شده یا کوتاه بیاید ، عقب افتاده و قافیه را می بازد . در برخی از برنامه های ماهواره ای ارزش مرد را در اندازه ی موجودی که وظیفه اش پاسخ گویی به نیازهای اقتصادی و جنسی زن است پایین می آورند .
برنامه های ماهواره ای این رقابت را به اندازه ای تقویت کرده اند که چند همسری برای زنان را حقی معقول و عادلانه به شمار می آورند .
در تعریف قوانین این رقابت ، قانونی را به صورت زیرکانه به زنان آموزش می دهند که ” اگر همسرت در حق تو خیانت کرد و با زن دیگری غیر از تو ارتباط برقرار کرد ، این حق تو است که با او مقابله کنی و خیانت او را با خیانت پاسخ دهی . این کار نه تنها زشت نیست ، بلکه حقی است که تو بدون عذاب وجدان می توانی از آن استفاده کنی !”
شما خانواده ای را تصور کنید که زن و مرد در آن خود را رقیب یکدیگر دانسته و همیشه در این فکر هستند که از دیگری کم نیاورند .
با بررسی های مشاوره ای مشخص شده است که یکی از دلایل اصلی خیانت همسران به یکدیگر در جامعه کنونی مانوس شدن با فیلم ها و سریال های خانوادگی شبکه های ماهواره ای به ویژه شبکه های فارسی زبان است . این مساله را به هیچ وجه دست کم نگیرید .
در یکی از همین مشاوره ها زن جوانی که پس مدت کوتاهی از ازدواجش در دام چنین روابطی افتاده بود می گفت : ” از وقتی همسرم پای ماهواره را به خانه باز کرد و من هم مشتری ثابت برنامه های این شبکه ها شدم حس کردم پای بندی و وفاداری من نسبت به همسرم کم شده ؛ و در اولین فرصتی که امکان ارتباط با فردی برایم فراهم شد ، بدون اینکه احساس بدی داشته باشم پا پیش گذاشتم. ”

حال قضاوت کنید در خانواده ای که زن و مرد برای خیانت به یکدیگر با هم به رقابت بپردازند و این خیانت را حق خود بدانند آیا هیچگاه آرامش و صفای معنوی مورد نیاز برای تعالی روحی و معنوی همسران و فرزندان شان فراهم خواهد شد ؟

۴- ایجاد روحیه تنوع طلبی جنسی

از دیگر مشکلاتی که شبکه های ماهواره ای به وجود می آورد « ایجاد روحیه تنوع طلبی جنسی »  است .
وقتی زن و مرد شاهد فیلم هایی باشند که با هزاران ترفند و شگرد فیلم سازی و گریم ساخته شده اند و صحنه های محرکی را به نمایش می گذارند روحیه سیری ناپذیری در امور جنسی برایشان ایجاد می شود و گاهی همان انتظارات را از همسران خود خواهند داشت که در عمل غیر قابل اجراست .  به همین دلیل بین آن ها اختلافاتی پیش می آید.  گاه این اختلافات منجربه  طلاق رسمی می شود ، در بسیاری موارد زن و مرد راهی برای طلاق نمی یابند ؛ اما به جهت ضعیف بودن ایمان‌ شان ، این روحیه تنوع طلبی را با روابط نامشروع خارج از محیط خانواده پاسخ می دهند.

tmp_30213-IMG_20150820_064717-1-1743500126

۵- ایجاد بلوغ زود رس جنسی

در اندام‌های هر انسان غدد جنسی وجود دارد که به صورت طبیعی در سن مشخصی فعال  می شود.  این غدد در پسرها در همان سن بلوغ شرعی فعال شده و پسر مفهوم‌ غریزه جنسی را از دوره بلوغ حس می کند ؛ اما در دخترها فعالیت این غدد گاهی تا چندین سال پس از سن بلوغ شرعی به تاخیر می افتد.

جامعه ایده آل جامعه ای است که پسرها و دخترها در سنینی با مفهوم غریزه جنسی آشنا شده و حس نیاز به آن را درک کنند که تا ازدواج ، فاصله چندانی نداشته باشند. 

حال جامعه  ای را تصور کنید که پسرها و دخترها زودتر از زمان طبیعی با غریزه جنسی آشنا شده و سال ها بعد از آن زمینه ازدواج برایشان فراهم‌ می شود.  

در حال حاضر بسیاری از دختران و پسران ما زودتراز زمان طبیعی به بلوغ جنسی می رسند ؛ مثلاً تعداد پسرانی که در سن ۱۲سالگی با غریزه جنسی آشنا می شوند کم‌ نیست ؛ اما همین پسران در سن بالای ۲۵سالگی ازدواج می کنند ؛ یعنی بیش از ۱۳ سال با این غریزه دست و پنجه نرم می کنند. نوجوانی که در سن ۱۲سالگی به بلوغ جنسی می رسد اما هنوز به رشد عقلی نرسیده ، نمی تواند غریزه خود را مدیریت کند ؛ به همین دلیل دست به کارهایی می زند که اوج‌ زشتی آن برایش قابل درک نیست.  کودکان وقتی به فیلم ها و سریال های ماهواره ای نگاه می کنند که حرکات زشت بدون هیچ‌ پرده پوشی در آن ها انجام می شود ، نه تنها هوس رانی را زشت نمی دانند بلکه آن را جزیی از زندگی روزمره به حساب می آورند.  وقتی هم به سن رشد رسیدند ، به جهت اعتیادی که به این کارها پیدا کرده اند نمی توانند آن را ترک کنند.

بدون تردید یکی از عوامل بلوغ زود رس تماشای صحنه های محرک‌ در برنامه ها و فیلم‌ های ماهواره ای است. 

گاهی بچه ها بدون درک صحیح  از مفهوم غریزه ، تنها آنچه را در این فیلم ها دیده اند تقلید می کنند.  این تقلید ها آرام آرام برای آن ها لذت هایی را ایجاد می کند که نتیجه اش همان بلوغ زود رس است.

شاید بتوان تمام اهدافی را که شبکه های ماهواره ای در پی آن هستند در یک‌ کلام‌ خلاصه کرد :

« از بین‌ بردن مذهب و تغییر سبک زندگی » 

رسول مهربانی پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله می فرمایند :
«برحذر باشید از نگاه های زیادی که همانا تولید هوا و هوس می کند و‌بذر غفلت می کارد. » [۲]

کسی که به نگاه های آلوده مبتلا می شود ،آرام ‌آرام از یاد خدا غافل می شود.  

امام حسن مجتبی علیه السلام نیز می فرمایند : 

«در شگفتم‌ از کسی که در خوراک‌ خود می اندیشد ،چگونه در موضوعات فکری اش نمی اندیشد ؟ شکم‌خود را از آنچه آزار دهنده است دور می کند ، ولی در دل و سینه ی خود آنچه را هلاک‌ کننده است بر جای می گذارد. » [۳]

در سبکی از زندگی که شبکه های ماهواره ای ترسیم می کنند ، عاداتی وارد زندگی ما می شود که هیچ سنخیتی با هویت ملی و مذهبی ما ندارد. 

سبک زندگی دینی و اسلامی با آموزه های غربی سازگار نیست.  کسی که به دین پای بند است ، نمی تواند در مسیر اهداف تمدن غربی گام‌ بردارد.

 

[۱]نهج البلاغه ،نامه ۳۱

[۲]عده الداعی ،ص۳۱۳

[۳] شرح ابی الحدید ،ج۴،ص۳۳۳

●بشقاب های سفره پشت بام مان ، محسن عباسی ولدی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک پاسخ به “خانواده و رسانه (۲)”

  1. حق جو گفت:

    حضرت آقا خیلی عنایت به سبک زندگی اسلامی دارند لبیک روضه الزهرایی ها به حضرت آقا وفرامینشون باعث افتخار این مجموعه ولاییه
    دم همه بچه ها گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *