گزارش خبرگزاری فارس از هم‌افزایی هیأت روضة الزهرا و مسجد شهدای کربلا دزفول

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: مناطق جنوبی کشور به خصوص استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از دوران دفاع مقدس، دچار محرومیت‌ها و کمبودهای بسیاری است. اتفاقاتی که در برخی از مناطق بیش از باقی جاهاست. این روزها گروه‌های مردمی بسیاری در قالب هیأت‌ها، مساجد و گروه‌های جهادی برای کمک‌رسانی به مردم و محرومیت‌زدایی فعال شده‌اند.


تصویری از عزاداری ماه محرم هیأت روضةالزهرا(س) شهرستان دزفول

 

هیأت خانگی که مشکل‌گشای مردم شد

یکی از این گروه‌ها، هیأت روضةالزهرا(س) شهرستان دزفول است که از سال ۹۰ با مجالس خانگی سیار متولد شد. این هیأت در مناسبت‌های مختلف ولادت و شهادت مجلس برپا می‌کرد؛ تا اینکه در سال ۹۳ یک حسینیه در این شهرستان به آن‌ها پیشنهاد داد تا جلسات خود را یکی کنند و از این به بعد با هم مجلس برپا کردند. اینطور شد که این هیأت به حسینیه شهدای کربلا رفت. حجت‌الاسلام مصطفی محجوب‌زاده، امام جماعت مسجد شهدای کربلا و مسئول هیأت روضةالزهرا دزفول در این خصوص می‌گوید: «حسینیه کربلا در مجموع ۳۶ متر مساحت داشت و در محرم آن سال فضای کنار حسینیه را هم سقف زدیم و مجلس گرفتیم. به لطف اهل بیت(ع) هر شب بالغ بر هزار نفر جمعیت داشتیم. با این استقبال مردم تصمیم گرفتیم فضای کناری حسینیه را هم به محیط اصلی بیفزاییم و فضا را به مسجد تبدیل کنیم.»


حجت‌الاسلام محجوب‌زاده در همایش سراسری «نشر خوبی‌ها» امام جماعت نمونه کشوری انتخاب شد

 

فضای مسجد به ۱۰۰۰ مترمربع ارتقا یافت

این تصمیم با استقبال مردم و خیرین مواجه شد؛ به طوری که تاکنون ۵ منزل کناری دیگر این مسجد نوپا هم خریداری شده است و در مجموع، مسجدی دو طبقه با زیربنای ۱۰۰۰ مترمربع احداث شده است. محجوب‌زاده که متولد سال ۶۹ است و با دوره‌های گذرانده شده خود در زمینه کار تشکیلاتی تبحر خاصی دارد، در این فضای مسجد توانسته طلاب دیگر را جذب کند و با هرکدام یک کار تربیتی را به پیش ببرد. او می‌گوید: «در حال حاضر ۵ طلبه در فضای مسجد مشغول به کار هستند که هرکدام یک کار را پیش می‌برند. یکی از طلاب ۱۳ـ۱۴ حلقه تربیتی را زیرنظر دارد که در زمینه‌های حفظ قرآن، تجوید و مهارت‌آموزی در برهه‌های زمانی مختلف فعالیت می‌کنند. در این حلقه‌ها به دختران آشپزی و کیک‌پزی و به پسران، مهارت‌های شغلی آموزش داده می‌شود که بتوانند در سال‌های بعدی کاری برای خود دست و پا کنند. به پدران و مادران و زوج‌ها نیز آموزش‌های تربیتی و مشاوره‌ای ارائه می‌شود.»


گروه جهادی هیأت روضةالزهرا(س) در زمان سیل جنوب کشور با استقرار در منطقه آهودشت کمک‌رسان مردم شد

 

برکت هم‌افزایی مسجد و هیأت

تمام این برکات و خیرات ناشی از دست به دست هم دادن هیأتی‌ها و مسجدی‌هاست. خلأیی که در دیگر شهرها هم وجود دارد و متاسفانه هیأت‌ها از مساجد دور شده‌اند و هرکدام پایگاه مستقلی برای تشکیل داده‌اند که اگر کنار هم باشند، بازوان پرقدرت‌تری برای کارها خواهند شد.

بگذریم و به کارهای جهادی هیأت روضةالزهرا(س) بپردازیم. محجوب‌زاده می‌گوید: «گروه جهادی قدرتمندی ذیل مسجد و هیأت راه‌اندازی کردیم. گروهی که عملاً مانند یک قرارگاه فعالیت می‌کند. در زمان سیل جنوب کشور ما در منطقه آهودشت مستقر شدیم که منطقه‌ای میان شوش و اهواز و اطراف رودخانه دز و کرخه است. این قرارگاه ما محل مراجعه هیأت‌ها و مساجد و گروه‌های دیگر بود و تمام کمک‌ها از طریق ما در منطقه توزیع می‌شد. در زمان زلزله کرمانشاه نیز گروه جهادی ما در این منطقه، حمام و سرویس بهداشتی می‌ساخت. ما با ماشین شخصی به این منطقه می‌رفتیم و فرضاً در روستای «کوئیک عزیز» برای تمام مردم حمام و سرویس بهداشتی ساختیم.»


کارگاه تولید ماسک هیأت روضه الزهرادر ابتدای شیوع کرونا ۶۰ نفر را شاغل کرد

 

خدمات‌رسانی این گروه جهادی در دوران کرونا به مردم

این گروه جهادی هم‌اکنون نیز در منطقه دزفول، محل مراجعه گروه‌های جهادی مختلف است و از محل این گروه کمک‌های خود را توزیع می‌کند. این طلبه ۳۱ ساله می‌گوید: «کمک‌های خادمیاران رضوی، بنیاد برکت و … را جهت‌دهی می‌کنیم تا به دست نیازمندان واقعی برسند. گروه جهادی ما درآمد خاصی ندارد، اما از اعتماد مردم و نهادهای کمک‌رسان برخورداریم و زمانی که فراخوانی می‌دهیم، کمک‌های خوبی جمع می‌شود. در ابتدای شیوع ویروس کرونا، کارگاه تولید ماسک ایجاد کردیم که ۶۰ نفر در آن شاغل شدند و در برهه کوتاهی ۴ هزار ماسک تولید کردیم. در آن زمان در بیمارستان شهر دزفول که قطب درمانی خوزستان است، موکب خدمت‌رسانی ایجاد کرده بودیم که دمنوش و آش فراسودمند و … به دست بیماران می‌رساندیم.»


مهدی تدینی مداح این هیأت در حال فعالیت در گروه جهادی

 

۴۰۰ خانواده نیازمند زیر پوشش مسجد

۴۰۰ خانواده محروم و نیازمند شهر دزفول و حاشیه‌نشین آن، چندسالی است که کمتر دغدغه زندگی و معیشت خود را دارد؛ چون مسجد شهدای کربلا و هیأت روضةالزهرا(س) آن‌ها را زیر پوشش قرار داده‌اند و در مناسبت‌های مختلف به آنان کمک‌های فراوان دارند. محجوب‌زاده می‌گوید: «با کمک مردم و خیرین توانستیم این ۴۰۰ خانوار را زیر پوشش داشته باشیم و گره‌گشای مشکلات آنان باشیم.»


طرح اطعام ضیافت علوی از ابتکارات هیأت روضةالزهرا(س)

 

طبخ و توزیع ۳۴ هزار پرس غذا در عید غدیر

یکی از ابتکارات این هیأت که در سطح کشور نیز گسترش یافت، برپایی ضیافت بزرگ غدیر است که از یک هفته قبل از عید غدیر برای جشن و پخت غذا در این ایام کار خود را آغاز می‌کنند. این طلبه می‌گوید: «سال گذشته به همت هیأت و برکت این هم‌افزایی در شهرستان دزفول، در روز عید غدیر بیش از ۳۴ هزار پرس غذای نذری آماده و بین مردم محل و همچنین مردم محروم حاشیه شهر توزیع شد.»


ساخت خانه برای نیازمندان شهرستان دزفول

 

ساخت ۷ باب خانه برای نیازمندان

مهدی تدینی، مداح سرشناس خوزستانی، ذاکر اصلی و ثابت این هیأت است که در فعالیت‌های جهادی نیز حضور و تلاش گسترده‌ای دارد. حجت‌الاسلام محجوب‌زاده می‌گوید: «یکی از اقدامات مسجد و هیأت ما ساخت خانه برای محرومان و نیازمندان است و تاکنون توانسته‌ایم ۷ خانه را برای مردم نیازمند شهرستان ساخته و تحویل دهیم. در حال حاضر نیز در حال ساخت یک واحد مسکونی در یکی از شهرک‌های منطقه هستیم تا به یک خانواده نیازمند تحویل شود.»

توزیع ۴ مخزن ۱۰۰۰ لیتری آب در منطقه شهیون

یکی از عرصه‌های مهم خدمت‌رسانی این مسجد، کمک به رفع مشکل بی‌آبی در این منطقه است. این امام محله می‌گوید: «در منطقه شهیون شهرستان دزفول که ۶۰ درصد جغرافیای منطقه را شامل می‌شود، به دلیل مشکل صعب‌العبور بودن آب، برق و گاز دچار کمبود است. در ماه‌های اخیر با محوریت حجت‌الاسلام موسی‌زاده، امام جماعت مسجد این منطقه چهار مخزن ۱۰۰۰ لیتری آب در مجموع به ارزش ۸ میلیون تومان تهیه کردیم و توسط این روحانی که از قبل شناسایی کرده بود، میان خانواده‌های نیازمند روستا توزیع کردیم. مشکل عمده این منطقه پراکنده بودن ساکنان است که رفع این کمبودها را با معضل همراه می‌کند.»

این‌ها همه برکاتی است که به واسطه دست به دست دادن ظرفیت‌های هیأت و مسجد محقق شده است، موضوعی که اگر در نقاط دیگر کشور هم رخ دهد، قطعاً منشأ خیرات و برکات خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *