مسجد جریان ساز به نیازهای اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی محله خود رسیدگی می‌کند

امام جماعت مسجد شهدای کربلای دزفول که در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان امام محله نمونه کشور شناخته شد، درباره به کارگیری الگویی بومی در فعالیت این مسجد توضیح داد.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام مصطفی محجوب، امام جماعت مسجد شهدای کربلای دزفول که در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان امام محله نمونه کشور شناخته شد، در گفت‌وگویی درباره به کارگیری الگویی بومی در فعالیت این مسجد توضیح داد.
وی در این باره گفت: مسجد شهدای کربلا و هیئت روضه الزهرا(س) هر دو با هم فعالیت می‌کنند. تفکیکی بین مسجد و هیئت قائل نیستیم و هر دو مانند دو بازو برای هدفی که دنبال می‌کنیم عمل می‌کنند. مباحث تربیتی در مسجد ارائه می‌شود و آرمان‌های انقلاب و هیجان آفرینی در هیئت رخ می‌دهد که در هر دو بستر معارف اهل بیت(ع) ارائه می‌شود.
محجوب با بیان اینکه محوریت برنامه‌های ما قرآن کریم است، گفت: به این منظور حلقات قرآنی در مسجد تشکیل داده‌ایم. در حال حاضر ۱۳ حلقه قرآن کریم در دو قسمت خواهران و برادران در رده‌های سنی ۳ تا ۵ سال، ۷ تا ۹ سال، ۱۰ تا ۱۲ سال، ۱۶ تا ۱۸ سال و بزرگسالان تشکیل شده‌اند. در قسمت خواهران این حلقات به نام «کانون‌های طهورایی» فعالیت می‌کنند و در هفته یک تا سه روز جلسات خود را برگزار می‌کنند.
این امام جماعت درباره محتوای جلسات قرآنی گفت: آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن و حفظ قرآن کریم، برنامه‌های معرفتی، احکام کاربردی، مسائل اعتقادی، مسائل روز، اردوهای علمی و راهیان نور و مسابقات قرآن کریم از سرفصل‌های این حلقات است.
وی افزود: در کنار آموزش این موارد، مهارت‌هایی را که یک فعال مسجدی در دوران کنونی باید داشته باشد به اعضای حلقات ارائه می‌دهیم. دوره‌هایی مانند آموزش فتوشاپ و تدوین کلیپ و پاکست صوتی از این جمله هستند.

حجت الاسلام محجوب درباره سیر آموزش در حلقات قرآنی مسجد شهدای کربلا گفت: در ابتدا از طریق اردوها بچه‌ها جذب مسجد می‌شوند و پس از آن در گروه سنی ۳ تا ۵ سال با توجه به اینکه این رده، سن بازی است، امکانات بازی را برای بچه‌ها در مسجد فراهم کرده‌ایم و آموزه‌ها در این حلقه به صورت کاملاً غیر مستقیم توسط کارشناسان به آنها ارائه می‌شود. در رده سنی ۷ تا ۹ سال از روخوانی قرآن شروع می‌کنیم و بعد از آن بچه‌ها به تناسب استعداد خود آموزش می‌بینند. هدف ما تربیت نیروی مومن متعهد انقلابی است، نیرویی که هم بتواند دین خود را حفظ کند و هم برای انقلاب و کشور خود فرد مفیدی باشد.
امام جماعت مسجد شهدای کربلا ادامه داد: همچنین مجموعه‌ای داریم که در زمینه مهدویت فعالیت می‌کند که برنامه‌های خود را با همکاری بنیاد مهدویت دنبال می‌کند. اردوهای جهادی از دیگر برنامه‌های ما است که در آن به منظور اینکه اعضای این حلقات نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشند، در اموری مانند ساخت و ساز مدرسه در مناطق محروم، رنگ‌آمیزی مدارس در این مناطق و … مشارکت داده می‌شوند.
وی درباره الگوی جلسات قرآن در مساجد دزفول گفت: ما جلسات قرآن خود را مدیون شهدا هستیم. آنها قبل از جنگ تحمیلی هم بر سر سفره علمایی بودند که در مساجد، جلسات قرآن برگزار می‌کردند. قبل از انقلاب، آیت‌الله قاضی و آیت‌الله معزی حلقه قرآن داشتند و این جلسات بعدها ادامه پیدا کرد. این جلسات در یک بازه‌‌ای از زمان افول پیدا کرد، اما کم کم رونق قبلی خود را پیدا کردند.
محجوب اظهار کرد: الگویی که ما در مسجد شهدای کربلا دنبال می‌کنیم یک الگوی بومی است که در آن امام جماعت، محور قرار می‌گیرد و هیئت مذهبی، بسیج و کانون فرهنگی با محوریت امام جماعت یک کار ترکیبی مسجدی و هیئتی ارائه می‌دهند. الحمدلله این کار برکات خود را نشان داده است و یکی از دلایلی که به عنوان امام جماعت نمونه انتخاب شدم، جمع کردن بین این دو عرصه است. شعار ما این است که مسجدی جریان ساز است که بتواند به تمام نیازهای اجتماعی خانوادگی و حتی اقتصادی محله خود رسیدگی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *