دوگانه تعطیلی یا سلامت، چالش های عزاداری محرم…

بسم رب الحسین

برخی بیانیه هیأت های دزفولی مبنی بر تعطیلی محرم را دیدم و چند سوال دارم.

۱. ثمره قریب به ۵ ماه تعطیلی مساجد چه بود؟

۲. چرا تا زمانی که نیروهای جهادی وارد بیمارستان نشده بودند، ظرفیت بیمارستان تکمیل بوده و اوضاع شهرستان روز به روز وخیم تر می شد؟!

۳. چه عاملی باعث شد بعد از ورود جهادی ها به بیمارستان خبرهای بهبود بیماران منتشر شده، آمار پایین بیاید، تا جایی که یک بخش از بستری حاد تنفسی بیمارستان بزرگ دزفول تعطیل شود؟!

۴. چرا باید طلبه های جهادی بصورت رایگان کار کفن و دفن بیماران کرونایی را انجام دهند. آیا واقعا وظیفه یک آخوند است که حتی بار امورخدماتی یک بیمارستان را بدوش بکشد؟!

۵.موکب های سلامتی که در شهرستان برپا شده، بسته های معیشتی و هزاران خدمت دیگر توسط چه کسانی در حال شکل گیری است؟!
جواب به این سوالات فقط یک راه دارد:
راهش این است بفهمیم عقل معاش به ضرس قاطع می گوید: عدم اجتماع حلّال مشکل است؛ و عقل سلیم، به همراه تجربه آماری می گوید: اجتماع مؤمنین راه حل برون رفت از مشکل است.

مجالس معنوی غالب شهرهای کشور دائر است و حال عمومی دیگر شهرها بهتر از دزفولی که تمام مجالس معنوی اش تعطیل!!!

تشنگی معنوی شهرستان را وقتی میتوان درک کرد که جمعیتی بیش از ۴۸ هزار نفر در برنامه ی آنلاین استغاثه به امام رضا علیه السلام شرکت می کنند. این یعنی یک دهم مردم شهرستان، بدون احتساب کسانی که با خانواده با مراسم استغاثه همراه بودند.

مردمی که خدا دارند، نباید راه حل را از غیر خدا جستجو کنند. بله! برای برخی کارها مثل حج و اربعین که جزو مهمترین شعائر شیعه است، ضابطه مندی و کنترل بی معنا است. ولی وقتی یک نماز جماعت کوچک با حفظ فاصله و دیگر مسائل بهداشتی قابل تحقق است چرا باید جلوی آن را گرفت؟!

همه از قدیم الایام هیآت دزفول را می شناسند و میدانند که از همه قشر آدمی در هیآت پیدا می شود، از بچه حزب اللهی ها گرفته، تا کسانی که ارادتشان به حضرت اباعبدالله علیه السلام بسیار است. ولی تا کنون یک رکعت نماز هم نخوانده اند و این از جاذبه ی امام حسین علیه السلام است که همه را به میدان می کشاند. ( ما هم خادم و ملتمس دعای همه شان هستیم، همه شان )

عقل حکم می کند که با رعایت ضوابط میتوان مراسمات عزاداری را برگزار کرد، همانگونه که میتوان بانک رفت، رستوران رفت و حتی برای خرید کردن به بازار و هایپرهای بزرگ رفت. چه اینکه خطر برگزاری یک مراسم عزاداری صحیح از موارد دیگری که ذکرشان رفت بسیار کمتر است.

بنظر حقیر اینکه کسانی پیش قراول حرکتهای هیأت های عزاداری شده باشند که به عقل معاش حکم به تعطیلی دهند، یک خبط بزرگ است که ننگش بر تارک دزفولِ عاشورایی باقی خواهد ماند.

ضمن اینکه معترفم به اینکه حرکت هیآت عزاداری در شهر غیر قابل کنترل است، ولی معتقدم هر هیأت در محله خود می تواند عزاداریِ کنترل شده و خوبی را برپا کند؛ فلذا از تمام هیآت مذهبی که بیانیه داده و یا هنوز موضع خود را اعلام نکرده اند خواهش دارم که در تصمیمات خود این موارد را لحاظ کنند که حیات این شهر، در گرو سلامت جسمی، روحی و معنوی مردم این شهر است. پس تا حد امکان از تعطیلی مراسمات مذهبی بپرهیزند.

ایضا به مردم عزیز شهرم اطمینان می‌دهم، هیأت های مذهبی بیش از هر کسی به سلامت شما می اندیشند. سوابق جهادی 5 ماه گذشته ی هیأت ها به خوبی گویای این مسئله است.

با آرزوی صحت و تندرستی همه بیماران
و ریشه کن شدن این بیماری نحس

طلبه و خادم هیأت روضه الزهرا (س) دزفول
حمید ژولانژاد
۹۹/۵/۷

پاسخ دهید