برگزاری همایش نخبگانی «فقه هنر»

hamayesh

همایش نخبگانی” فقه هنر” در روز پنج شنبه ۱۶ اسفند ۹۷، در سالن آیت الله قاضی دانشگاه جندی شاپور دزفول و به همت “مدرسه علمیه آیت الله قاضی(ره)” برگزار شد.

مراسم با خوش آمد گویی حضرت حجت الاسلام قاضی دزفولی، امام جمعه و تولیت محترم حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی و ایراد مطالبی در زمینه اهمیت #هنر در اسلام، توسط ایشان آغاز شد. سخنران بعدی، رییس دانشکده معماری بود که توضیحاتی در زمینه واحدهای درسی مرتبط با معماری و هنرهای اسلامی ارائه کردند.

در ادامه، فیلم بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان همایش ملی فقه هنر نمایش داده شد و #نگاه غنی و سرشار از طراوت ایشان حال و هوای تازه‌ای به این محفل علمی بخشید.

در بخش بعدی این همایش، حجه الاسلام والمسلمین عبداللهی، از اساتید حوزه علمیه دزفول، به ارائه‌ی #مقاله و نقد برخی نظرات آیت‌الله علیدوست، درباره فتواهای فقهی شیخ مرتضی انصاری(ره) در حوزه‌ی هنر پرداختند و سوالاتی را در این زمینه مطرح کردند.

سخنران پایانی، #مهمان ویژه برنامه، حضرت آیت الله علیدوست، استاد دروس عالی حوزه ودانشگاه و دبیر همایش ملی فقه هنر بود. ایشان در ابتدا نکاتی را درباره لزوم و ضرورت پرداختن به فقه هنر بیان کرده و در ادامه اشاره کردند که لازم است نوع نگاه به مساله هنر و هنرمند تغییر کند. ایشان در بخشی از سخنان خود، از برخی متون دینی مانند صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و دعای کمیل، به عنوان خلق هنری یاد کرده و گفتند این آثار حتی به دلیل زیبایی متن، مورد استفاده غیر مسلمانان قرار می‌گیرند. آیت الله علیدوست در بخش پایانی صحبت های خود، برخی از اقدامات مهمی را که به زعم ایشان باید در حوزه فقه هنر انجام شود، برشمردند؛ مواردی مانند:
– لزوم ابهام زدایی از نظرات فقهی درباره رشته‌های هنری مختلف به ویژه هنر #موسیقی، #غنا و #مجسمه‌سازی چرا که بیشترین سنگینی بار فقه به این هنرها برمی‌گردد
– لزوم بررسی دوباره مبانی فقهی
– الزام ورود معنا دار فقها به مصادیق هنر
– لزوم تبدیل فتوا به قانون، در کشور اسلامی
و…

گفتنی است، تا کنون دو همایش ملی فقه هنر در سال های ۹۴ و ۹۶ برگزار شده که در حاشیه این همایش، کتاب مجموعه مقالات اولین همایش ملی فقه هنر نیز با تخفیف ویژه عرضه شد و مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

▫️دبیر همایش فقه هنر
#مصطفی_محجوب
_________________؛

گزارش مبسوط وکامل تر همایش در قالب فایل پی دی اف :

لینک دانلود: feghhe-honar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *